Πρακτικά όσο μεγαλύτερο είναι το νούμερο, τόσο πιο "κοντό" γίνεται το αυτοκίνητο. Δηλαδή χρειάζονται λιγότερες περιστροφές του πηνίου (άκρο κεντρικού άξονα) για κάθε περιστροφή του τροχού.
Θα προσπαθήσω να κάνω περίληψη: η τελική σχέση, όπως χαρακτηρίζεται άλλωστε, είναι η τελευταία στην σειρά από τους πολλαπλασιασμούς που υφίσταται η ροπή από τον κινητήρα μέχρι να φτάσει στους τροχούς.
Υποθέτοντας ότι έχεις βοηθητικό (transfer) και ότι σε ενδιαφέρει η εκτός δρόμου κίνηση, άρα κινείσαι με πρώτη και κοντές (low ratio) έχουμε τα εξής:
(Ροπή)*(1η σχέση)*(low ratio)*(τελική σχέση) : (ακτίνα τροχού) = ροπή στον τροχό (δεν είναι απολύτως σωστό, αλλά θα πάρεις μια εικόνα).
Αν αλλάξεις κάτι σε αυτήν την εξίσωση αλλάζει το αποτέλεσμα. Π.χ. μεγαλύτερο λάστιχο σημαίνει λιγότερη ροπή στον τροχό, άρα πρέπει να αλλάξεις και κάτι άλλο προκειμένου να ξαναγυρίσεις στην αρχική σχέση του κατασκευαστή (αν θεωρήσουμε αυτό σαν μέτρο σύγκρισης).
Παράδειγμα για το niva με μαμά λάστιχο (175/80/16), ακτίνα 0,34 μ και τελική σχέση 3,9 (κορώνα 43 δόντια / πηνίο 11):
127,4 Nm*3,66*2,135*3,9 : 0,34 = 11,41
με μεγαλύτερο λάστιχο (6.00/16), με ακτίνα 0,36 μ
127,4 Nm*3,66*2,135*3,9 : 0,36 = 10,78 (μείον 5% περίπου, όσο μεγάλωσα το λάστιχο).
Αλλάζοντας την τελική σχέση με 4,3 (κορώνα 43 δόντια /πηνίο 10)
127,4 Nm*3,66*2,135*4,3 : 0,36 = 11,89.
Άρα ξαναγυρίζεις στην ίδια περίπου σχέση.
Αυτή η αλλαγή (κορώνα / πηνίο) είναι μεν η πιο εύκολη, προκειμένου να αλλάξεις την ροπή του κινητήρα ή να κοντύνεις το low ratio του βοηθητικού, αλλά επηρεάζει επίσης και τις μακριές σχέσεις, οπότε "κονταίνει" το αυτοκίνητο
και στον δρόμο.
Δες εδώ για να καταλάβεις τις λειτουργίες σε κινούμενα μέρη του διαφορικού
(στο κινούμενο γράφημα πάτα "straight" και "turn").
http://auto.howstuffworks.com/differential2.htm
Εδώ μπορείς να υπολογίσεις τις αλλαγές, π.χ. μεταξύ διαμέτρου ελαστικών και "βήματος" (κορωνοπήνια) που σε ενδιαφέρουν.
http://www.4lo.com/4LoCalc.htm
Κι εδώ ένα πλήρες άρθρο για τα διαφορικά (σε τρία μέρη, καλό διάβασμα)
http://www.nomad.gr/differentials1.html