Off-Road.gr

Θέματα Forums Αρχεία

  · Κεντρική σελίδα

Επιλογές
· Θέματα
· Κορυφαία άρθρα
· Αγγελίες
· Αναζήτηση

-------------------------
· Συζητήσεις - Forums
· Downloads
· Σύνδεσμοι
· Λέσχες
 


Web Links
  · NoraStudio.gr
· Motobet
· Nora Agapi - Photographer
· TheWorldOffRoad.com
· Νάουσα Ημαθίας
· Qashqai Club
· Η ιστοσελίδα των Μεθάνων
· Σύλλογος Τετρακίνησης Μαγνησίας
· JimnyClub.gr
· MotoRidersClub
 

 
Αγώνες 4Χ4 στην Ελλάδα και όχι μόνο!

Ωραία έχουμε το τετρακίνητο μας, μερικές χιλιάδες χιλιόμετρα χωμάτινης εμπειρίας στην πλάτη και όρεξη για παιχνίδι.
Πως μπορούμε να μπούμε και εμείς στο παιχνίδι; Να συναγωνιστούμε με άλλους παθιασμένους σαν και εμάς;

Ρίξτε μια ματιά από που μπορείτε να ξεκινήσετε!




Enduro 4X4

Ξεκίνησαν σαν εκδρομές όπου οι ομάδες των τετρακίνητων που ακολουθούσαν, έβρισκαν κάθε τόσο κάποιο «ενδιαφέρον» σημείο και επιδίδονταν σε συναγωνισμό.

Ε... δεν ήθελε και πολύ. Σιγά – σιγά δημιουργήθηκαν οι αγώνες Enduro 4Χ4.

Είναι μονοήμεροι ή διήμεροι και καλύπτουν αποστάσεις της τάξης των 140-180 χιλιόμετρων ανά ημέρα.

Οι συμμετέχοντες στην εκκίνηση του αγώνα παραλαμβάνουν ένα road book (βιβλίο διαδρομής - δρομοβιβλίο), το οποίο αναλαμβάνει να τους καθοδηγήσει σε μια άγνωστη εκτός δρόμου διαδρομή.

Αν πρωτίστως δεν χαθούν (αυτό είναι και το ενδιαφέρον!!!)  το δρομοβιβλίο θα τους οδηγήσει σε οροθετημένες «ειδικές δοκιμασίες».





Οι ειδικές δοκιμασίες είναι μικρές διαδρομές μέτριας δυσκολίας που συνήθως δεν ξεπερνούν το ένα χιλιόμετρο. Το πλήρωμα (οδηγός – συνοδηγός) οφείλει να ακολουθήσει την οριοθετημένη διαδρομή και μάλιστα να την ολοκληρώσει όσο γίνεται πιο γρήγορα.

Στα πρώτα χρόνια των enduro οι ειδικές δοκιμασίες ήταν επιπέδου Trial. Όμως τον τελευταίο χρόνο, «μαλάκωσαν» και μεγάλωσαν σε μήκος.
Συνήθως υπάρχουν τρεις δοκιμασίες ανά ημέρα.

Τα τμήματα μεταξύ των δοκιμασιών λέγονται απλές διαδρομές. Το πλήρωμα πρέπει να ολοκληρώσει τις απλές διαδρομές σε κάποιο συγκεκριμένο χρόνο (ούτε πολύ γρήγορα – ούτε να νυχτώσουν!). Κάθε διαφοροποίηση από τον ιδανικό χρόνο επιφέρει ποινές (καπέλα).

Ο οργανωτής δίνει –συνήθως- αρκετό χρόνο ώστε αυτές οι απλές διαδρομές να βγαίνουν χωρίς να χρειάζεται να πιέζονται τα πληρώματα.

Νικητής βγαίνει αυτός που θα καταφέρει να έχει τις μικρότερες ποινές (αργοπορείας – προπορείας) στις απλές διαδρομές και ταυτόχρονα έχει κάνει τον καλύτερο χρόνο στις ειδικές δοκιμασίες.



Η διαδρομές σχεδιάζονται με το πνεύμα ότι οι συμμετέχοντες έρχονται με το καθημερινό τους αυτοκίνητο (Ομάδα Normal). Φυσικά υπάρχει και η δυνατότητα συμμετοχής στην ομάδα των βελτιωμένων (Open).

Το κόστος συμμετοχής κυμαίνεται από 120-200 ευρώ ανάλογα με μέγεθος του αγώνα. Τα πληρώματα θα πρέπει να έχουν αγωνιστική άδεια ή να προμηθευτούν άδεια παιδιάς που στοιχίζει 20 ευρώ.









Trial 4X4
Οι αγώνες trial 4X4 οφείλουν την ύπαρξη τους στην θέληση του ανθρώπου να ξεπερνά τα εμπόδια που θα βρεθούν στη διαδρομή του.
Σιγά - σιγά αυτό μεταφέρθηκε από τη φύση σε ποιο ελεγχόμενο περιβάλλον, αρχίσαμε να μετράμε... πόντους και έτσι δημιουργήθηκε το αγώνισμα.

Πρόκειται λοιπόν για αγώνες δεξιοτεχνίας εκτός δρόμου οι οποίοι διεξάγονται σε διαδρομή οριοθετημένη με ζεύγη πασσάλων (πόρτες) ή / και κορδέλα σήμανσης.

Οι διαγωνιζόμενοι πρέπει ακολουθήσουν τη συγκεκριμένη διαδρομή αποφεύγοντας, όσο είναι δυνατό, την επαφή με τους πασσάλους, υπερπηδώντας τα εμπόδια (φυσικά ή τεχνητά).

Το μήκος της διαδρομής επαφίεται στην κρίση του οργανωτή, αλλά συνήθως κυμαίνεται μεταξύ 100-250 μέτρα και πρέπει να διανυθεί εντός προκαθορισμένου χρόνου.





Υπάρχουν ποινές για όλα τα «λάθη» που μπορεί να κάνει κάποιος κατά την προσπάθεια ολοκλήρωσης της δοκιμασίας, όπως επαφή με τα πασσαλάκια, έξοδος από τη διαδρομή, εξωτερική βοήθεια, εγκατάλειψη εμποδίου, υπέρβαση μέγιστου χρόνου, χρήση όπισθεν κλπ.

Γίνονται από 4-5 ξεχωριστές δοκιμασίες και νικητής είναι αυτός που θα μαζέψει το μικρότερο σύνολο ποινών.

Τα αυτοκίνητα που μπορούν να συμμετέχουν υποδιαιρούνται στις παρακάτω ομάδες:

  • Ομάδα παραγωγής (Κ1): Αυτοκίνητα σειράς παραγωγής με περιορισμό στις επιτρεπόμενες βελτιώσεις
  • Ομάδα βελτιωμένων (Κ2): Αυτοκίνητα σειράς παραγωγής με μεγάλη ελευθερία στις βελτιώσεις
  • Ομάδα πρωτότυπων (Κ3): Πρωτότυπα αυτοκίνητα. Ουσιαστικά μιλάμε για ιδιοκατασκευές.




Το παράβολο συμμετοχής στα Trial κυμαίνεται στο ύψος των 90 ευρώ και απαιτείται έκδοση άδειας διαγωνιζομένου παιδιάς που κοστίζει 20 ευρώ. Ουσιαστικά το κόστος συμμετοχής σε έναν τέτοιο αγώνα βρίσκεται στο επίπεδο προετοιμασίας του οχήματος. Συνήθως οι συμμετοχές κυμαίνονται από 20-30 οχήματα.

Τα τελευταία δύο χρόνια, οι αγώνες Trial βρήκαν το δρόμο τους στη χώρα μας, ξεπερνώντας τα προβλήματα παιδικής ηλικίας των προηγούμενων ετών.

Το επίπεδο των οδηγών και των αυτοκινήτων είναι υψηλό, και διέπονται από κατασταλαγμένους κανονισμούς.

Υπάρχουν έπαθλα που καλύπτουν όλη την Ελλάδα. Αξίζει να σημειωθεί ότι στην κεντρική Ευρώπη στα Trial συμμετέχουν και φορτηγά!






Trophy
Οι αγώνες trophy είναι η υπέρτατη δοκιμασία στο χώρο της τετρακίνησης;
Θυμάστε το Camel Trophy; Ε... Κάτι τέτοιο αλλά  με μικρότερη διάρκεια και πιο αγωνιστικό χαρακτήρα.
Στις περισσότερες διεθνείς οργανώσεις τα πράγματα έχουν ως εξής:

Οι αγωνιζόμενοι συμμετέχουν σε ομάδες των δύο αυτοκινήτων. Ο αγώνας διεξάγεται κυρίως εκτός δρόμου και έχει διάρκεια συνήθως από 5-8 μέρες.

Όταν λέμε κυρίως εκτός δρόμου δεν εννοούμε ότι γίνεται σε χωματόδρομους αλλά σε ραχούλες, ποταμάκια, γκρεμάκια και όλα τα ενδιαφέροντα –άκια!

Κάθε σκέλος αποτελείται από μια ειδική διαδρομή με μήκος από 70-100 χιλιόμετρα.

Στην εκκίνηση του σκέλους τα πληρώματα παραλαμβάνουν το road book, το οποίο θα τους καθοδηγήσει στην άγνωστη διαδρομή έως το σημείο διανυκτέρευσης.





Τώρα ακόμα και road book έχει σα στόχο να ... ζορίσει λίγο τις ομάδες που λαμβάνουν μέρος. Είναι λιτό και απαιτεί ιδιαίτερες ικανότητες πλοήγησης.

Η πλειονότητα των οχημάτων που λαμβάνουν μέρος είναι εξοπλισμένα σαν αστακοί, μπας και μπορέσουν να δουν τερματισμό. Και είναι λογικό.
Πρέπει να περάσουν εκεί που δεν να πάει κανείς ούτε με τα πόδια! Τα portal axles οι «χοντρές» μετατροπές στο αμάξωμα και στις αναρτήσεις είναι ψωμοτύρι.

Ο στόχος είναι απλός... στο τέλος να είσαι ο πιο γρήγορος, να είσαι ο νικητής!

Διασημότεροι εκπρόσωποι των αγώνων του είδους, το Ladoga Trophy, το Croatia Trophy και το Transylvania Trophy. Το παράβολο συμμετοχής σε ένα αγώνα διεθνούς επιπέδου κυμαίνεται από 600-1800 ευρώ μαζί με διαμονή (συνήθως στην ύπαιθρο), φαγητό.





Στην Ελλάδα οι αγώνες trophy κινούνται –ακόμα- σε πιο λογικά επίπεδα προετοιμασίας οχημάτων, κόστους, διάρκειας και δυσκολίας διαδρομής.

Έχουν διάρκεια από 2-3 μέρες και διαφοροποιούνται λίγο ως προς την εκτέλεση.

Το κάθε σκέλος αποτελείται από απλές αλλά σφικτές διαδρομές με ιδανικό χρόνο και ενδιάμεσα διεξάγονται ειδικές δοκιμασίες αυξημένης δυσκολίας, όπου το χρονόμετρο βγάζει το νικητή. Και εδώ συμμετέχουν ομάδες των δύο αυτοκινήτων.

Το παράβολο συμμετοχής παίζει από 150-300 ευρώ και απαιτεί αγωνιστική άδεια ή άδεια παιδιάς με κόστος 20 ευρώ ανά άτομο.

Η Βόρεια Ελλάδα πρωτοστατεί στα Trophy και εκεί γίνονται και οι μεγαλύτεροι αγώνες στην χώρα μας.








Cross Country Rally Raid
Ο τίτλος τα λεει όλα:
Cross Country για να διασχίσεις μια περιοχή – Rally τρέχοντας – και Raid με μορφή επιδρομής.

Βασίστηκαν στις μεγάλες εξερευνήσεις. Όμως το να εξερευνείς μια περιοχή απλά με το όχημα σου, είτε αυτό είναι αυτοκίνητο, είτε μοτοσυκλέτα, είτε κάτι με ρόδες τέλος πάντων, δεν αρκούσε.
Ο συναγωνισμός είναι στο αίμα μας και έτσι μπήκε και το στοιχείο του χρόνου και άρα της ταχύτητας.

Βασικά λόγω των μεγάλων αποστάσεων που καλύπτουν, μέγα χαρακτηριστικό είναι η στρατηγική και η μυαλωμένη οδήγηση. Μετά έρχεται η πλοήγηση και ακολούθως η ταχύτητα.

Η διαδρομή εξελίσσεται σε δρόμους ανοικτούς στην κυκλοφορία και σε κάθε είδους έδαφος αλλά μια και στόχος είναι η διάσχιση και τα πολλά χιλιόμετρα, ποτέ δεν γίνεται πολύ τεχνική (επιπέδου enduro ή trial) από πλευράς δυσκολίας.





Έτσι περιλαμβάνει, ασφάλτινα, χωμάτινα και μερικά εντελώς εκτός δρόμου κομμάτια.

Τα πληρώματα (οδηγός – συνοδηγός για τα αυτοκίνητα και αναβάτης για της μοτοσυκλέτες) παραλαμβάνουν ένα αναλυτικό και προσεκτικά γραμμένο road book πριν από κάθε σκέλος – συνήθως το προηγούμενο βράδυ – που αφορά την άγνωστη διαδρομή που θα κινηθούνε.

Αφού το μελετήσουν και κρατήσουν τις απαραίτητες σημειώσεις ξεκινούν το σκέλος με στόχο να καλύψουν την απόσταση είτε σε προκαθορισμένο χρόνο, αν πρόκειται για απλή διαδρομή, είτε το ταχύτερο δυνατό, αν πρόκειται για επιλεγμένη διαδρομή.

Το μέγεθος των επιλεγμένων διαδρομών είναι μεγάλο.
 
Κυμαίνεται από 170 εως.... όσο θέλει ο οργανωτής με περιορισμό μόνο ότι θα πρέπει να προβλέψει ότι μετά από διάρκεια οδήγησης μεταξύ 12 και 20 ωρών είναι υποχρεωτική μια ανάπαυση διάρκειας τουλάχιστον 8 ωρών.



Χαρακτηριστικοί αγώνες του είδους είναι διεθνώς το Dakar, το Rally Raid Μαρόκου κ.α.

Στη χώρα μας ύστερα από μια έκρηξη διοργανώσεων τα τελευταία χρόνια, γίνονται πλέον ένας έως δύο αγώνες τη χρονιά.
Το παράβολο συμμετοχής κυμαίνεται από 150-300 ευρώ ανάλογα τη διάρκεια του αγώνα.

Παρακλάδι των Rally Raid στη χώρα μας είναι και τα Trail Raid τα οποία έχουν πιο εκδρομικό χαρακτήρα με διαδρομές που φτάνουν έως τα 120 χιλιόμετρα.









Rally 4X4
Με δεδομένη τη διεξαγωγή πρωταθληματικών χωμάτινων Rally στην χώρα μας (Μ. Ρόδο, Λιβαδειάς κλπ) και την ειδική προετοιμασία που απαιτούν για να μπορέσει ένα συμβατικό αυτοκίνητο να λάβει μέρος, κάποιοι σκέφτηκαν ότι ένα τετρακίνητο αυτοκίνητο είναι σαφώς πιο καλά προετοιμασμένο ώστε να αντεπεξέρθει σε συνεχή χρήση στο χώμα και στο τέλος η συμμετοχή σε αυτούς τους αγώνες θα στοιχίζει λιγότερο.

Έτσι τοποθετώντας τις απαραίτητες διατάξεις ασφαλείας (Roll Cage, πυρόσβεση, εγκεκριμένα καθίσματα κλπ) μπορείς να ξεκινήσεις με ένα τετρακίνητο όχημα για τις ειδικές.

Η διαδρομή που φαίνεται «σκληρή» και δύσκολη σε ένα συμβατικό αυτοκίνητο, τα τετρακίνητα την έχουν για πρωινό. Βέβαια δεν είναι όλα ρόδινα μια και έστω ακόμα και τα SUV έχουν αυξημένο βάρος και οι κινητήρες τους έχουν στόχο την επίτευξη μέγιστης ροπής και όχι της απόλυτης ιπποδύναμης.





Έτσι οι ταχύτητες υπολείπονται σε σχέση με ένα καλό αυτοκίνητο Group N, αλλά οι αδρεναλίνη και η συγκινήσεις είναι εξίσου μεγάλες.

Φυσικά υπάρχει η δυνατότητα για περαιτέρω εξέλιξη του οχήματος. Οι συμμετοχές διατηρούνται τα τελευταία χρόνια σε μικρό αριθμό (7-12 οχήματα) αλλά όλο και περισσότεροι εκφράζουν την επιθυμία να προετοιμάσουν κάποιο αγωνιστικό 4Χ4 για την συμμετοχή τους.

Το παράβολο συμμετοχής κυμαίνεται στα 350-550 ευρώ και για τη συμμετοχή απαιτείται αγωνιστική άδεια οδηγού – συνοδηγού.


Μπούσουλας αρχαρίου
Enduro 4X4
+ Μπορείς να το ξεκινήσεις σαν εκδρομή
- Οι ειδικές δοκιμασίες θέλουν κάποια εμπειρία

Trial 4X4
+ Όλο και κάποιος αγώνας θα γίνεται κάπου κοντά. Βλέπεις μια φορά σα θεατής, κάνεις «κρυφές» προπονήσεις και μετά δοκιμάζεις
- Κρύβει «κρυφές» ζημιές

Trophy
+ Η απόλυτη επαφή με τη φύση! Λάσπη και χώμα μέχρι τα σώβρακα!
- Θες δεύτερο αυτοκίνητο για την ομάδα του αγώνα και άλλο ένα για καθημερινό

Rally Raid
+ Εύκολη συμμετοχή σαν εκδρομή
- Πλοήγηση και διάρκεια διαδρομής που απαιτούν μυαλωμένη οδήγηση και στρατηγική αλλιώς δε βλέπεις τερματισμό!

Rally 4X4
+ Μακροπρόθεσμα οικονομικός τρόπος εμπλοκής στα χωμάτινα rally
- Λίγες συμμετοχές  


Κείμενο: [Σπύρος Κατσιμαλής]
Φωτογραφίες: [Off-Road.gr]

More articles

 

 


 


 
Επιλέξτε γλώσσα

ΑγγλικήΕλληνική
 


 
Google
 



[ Page created in 0.036332 seconds. ]