Off-Road.gr

Θέματα Forums Αρχεία

  · Κεντρική σελίδα

Επιλογές
· Θέματα
· Κορυφαία άρθρα
· Αγγελίες
· Αναζήτηση

-------------------------
· Συζητήσεις - Forums
· Downloads
· Σύνδεσμοι
· Λέσχες
 


Web Links
  · NoraStudio.gr
· Motobet
· Nora Agapi - Photographer
· TheWorldOffRoad.com
· Νάουσα Ημαθίας
· Qashqai Club
· Η ιστοσελίδα των Μεθάνων
· Σύλλογος Τετρακίνησης Μαγνησίας
· JimnyClub.gr
· MotoRidersClub
 

 
Βελτίωση: Τοποθέτηση ARB σε Jeep

Η ανάγκη για τη χρήση μπλοκέ διαφορικών
Η οδήγηση εκτός δρόμου είναι σίγουρα ένας εξαιρετικός τρόπος για να δραπετεύσει κανείς από την πίεση της ζωής στην πόλη και να απολαύσει την ομορφιά και το θαύμα της  φύσης.

Από την άλλη πλευρά η εκτός δρόμου οδήγηση μπορεί σε ορισμένες περιπτώσεις να καταλήξει σε αναστάτωση και προβλήματα, όταν κολλήσει το όχημα σε κάποιο δύσκολο σημείο. Στις περισσότερες περιπτώσεις η απώλεια πρόσφυσης είναι ο μοναδικός παράγοντας που θα χαλάσει τη διασκέδαση.

Μια κοινή παρανόηση είναι αυτή που θέλει την τετρακίνηση και η έλξη να πάνε μαζί πάντοτε, δηλαδή ότι δήθεν δεν μπορείτε να έχετε το ένα χωρίς να έχετε και το άλλο.

Το πρόβλημα είναι αρκετά απλό: όταν ένας ή περισσότεροι τροχοί του τετρακίνητου χάσουν την πρόσφυση, τότε το διαφορικό θα κάνει αυτό που έχει σχεδιαστεί και θα διοχετεύσει όλη την ισχύ του οχήματός σας στους τροχούς αυτούς που σπινάρουν ελεύθερα.


Η λειτουργία ενός ARB

Πάνω σε δρόμο, το τυπικό ανοικτό διαφορικό επιτρέπει σε κάθε ένα τροχό να κινείται ανεξάρτητα ώστε να καταργείται κάθε δέσμευση κατά τη διάρκεια των στροφών.

Όταν όμως είμαστε εκτός δρόμου αυτό καταλήγει να είναι ένα μεγάλο πρόβλημα καθώς η ισχύς του κινητήρα θα ακολουθήσει το δρόμο της μικρότερης αντίστασης δηλαδή στους τροχούς τροχούς εκείνους με τη λιγότερη ή μηδενική πρόσφυση.

Τα πιο πρόσφατα μοντέλα τετρακίνητων αυτοκινήτων, με διαφορικά περιορισμένης ολίσθησης (LSD) είναι σε θέση να προσφέρουν κάποια βελτίωση σε σύγκριση με τα συνηθισμένα διαφορικά, αλλά και πάλι αυτό δεν είναι αρκετό για να διατηρηθεί η πορεία εμπρός.

Επίσης η λύση του αυτόματου μπλοκέ διαφορικού (locker) έχει και αυτή τα μειονεκτήματα της με κυριότερο την απαράδεκτη συμπεριφορά τους εντός δρόμου και σε δεύτερο μοίρα τον πολύ θόρυβο που συνήθως συνοδεύει την απεμπλοκή τους.
Κατά τη διάρκεια της φυσιολογικής οδήγησης, το όχημα γίνεται λιγότερο προβλέψιμο και ειδικά σε συνθήκες βρεγμένου ή παγωμένου οδοστρώματος, ο οδηγός πασχίζει να κρατήσει το όχημα υπό τον έλεγχό του.

26 και πλέον χρόνια η εταιρεία ARB αμφισβητεί τη συμβατική λογική στον σχεδιασμό εξοπλισμού για οχήματα Off-Road και το μπλοκέ διαφορικό ARB ήταν από την αρχή μια μεγάλη επιτυχία.

Δημιουργήθηκε για να παρέχει 100% έλξη όποτε το επιθυμήσει οδηγός χωρίς να θυσιάζονται ούτε στο ελάχιστο οι επιδόσεις του οχήματός πάνω στην άσφαλτο.
Τα διαφορικά  ARB χρησιμοποιούν ένα 12βολτο κομπρεσέρ αέρα για να ενεργοποιεί και να απενεργοποιεί το συμπαγή και ανθεκτικό μπλοκέ μηχανισμό μέσα στο διαφορικό.

Με αυτό τον τρόπο έχουμε την έλξη που χρειαζόμαστε με το απλό πάτημα ενός διακόπτη από τη θέση του οδηγού.





Όταν ενεργοποιείται το ARB Air Locker αποτρέπει τα γρανάζια του διαφορικού από τα να περιστρέφονται και ως εκ τούτου τα ημιαξόνια δεν περιστρέφονται ανεξάρτητα το ένα από το άλλο.

Με τους δύο τροχούς συνδεδεμένους με την κορώνα το όχημα διατηρεί τη μέγιστη δυνατή έλξη σε οποιονδήποτε χρόνο.

Όταν αποδεσμεύεται, το διαφορικό λειτουργεί όπως ακριβώς τα συμβατικά ανοικτά διαφορικά.
 
Επιπλέον προς τις σαφείς βελτιώσεις στις ικανότητες της τετρακίνησης, τα ARB προσφέρουν και σημαντικά περιβαλλοντικά πλεονεκτήματα μια και κατά την προσέγγιση ενός δύσκολου εδάφους δίνουμε λιγότερη εμπιστοσύνη στην ορμή.

Τα οχήματα εφοδιασμένα με ARB Air Locker μπορούν να οδηγηθούν με χαμηλότερες, ασφαλέστερες και πιο ελεγχόμενες ταχύτητες ως αποτέλεσμα της αυξημένης έλξης. Το ύφος της οδήγησης μειώνει την πιθανότητα ζημιάς στο όχημα ενώ ελαχιστοποιούνται οι περιβαλλοντικές συνέπειες.

Tα ARB διατίθενται σήμερα σε περισσότερες από 100 εκδοχές προκειμένου για να ταιριάξουν με μια ευρεία γκάμα οχημάτων σε όλον τον κόσμο και  επειδή εμπλέκονται μόνον όταν το απαιτεί ο οδηγός, μπορούν να εγκατασταθούν στον μπροστινό και τον πίσω άξονα, με χωριστούς διακόπτες.

Η εγκατάσταση θα πρέπει διενεργηθεί από εξουσιοδοτημένο τεχνικό διαφορικών, αν και δεν απαιτούνται ιδιαίτερες γνώσεις ή εργαλεία εκτός από τις δεξιότητες που απαιτούνται για τη εφαρμογή ενός τυπικού διαφορικού.

Όταν εγκατασταθεί μαζί με κομπρεσέρ ARB, το σύστημα ARB Air Locker αποτελεί πλήρες σύστημα με όλα τα απαραίτητα εξαρτήματα για σωστή εγκατάσταση, περιλαμβανομένων και διακοπτών ελέγχου βιομηχανικού επιπέδου, σωλήνες αέρα και παρεμβύσματα.

Το κομπρεσέρ αέρα επίσης ενεργεί ως ένα ιδεώδες ανταλλακτικό από μόνο του, ιδανικό για το φούσκωμα ελαστικών, αεροστρωμάτων και ένα πλήθος άλλων χρήσεων που θα χρειαστείτε συμπιεσμένο αέρα.


Σχεδιασμός και κατασκευή
Τα διαφορικά ARB έχουν αποδειχτεί εξαιρετικά αξιόπιστα ακόμη και στις πιο απαιτητικές συνθήκες. Τα δομικά τους στοιχεία είναι κατασκευασμένα από χαλύβδινα κράματα αεροδιαστημικών προδιαγραφών.

Οι μηχανικοί της ARB έχουν αυξήσει τον αριθμό των πηνίων γραναζιού, όπου μπορούσαν για να διανείμουν το φορτίο της ροπής στρέψης ισομερώς, προσθέτοντας με αυτόν τον τρόπο γενική αντοχή στο διαφορικό.

Πολλά πρόσφατα σχέδια των ARB Air Locker χρησιμοποιούν γρανάζια timed για να αυξήσουν ακόμη περισσότερο την αντοχή τους.

Η διαδικασία σχεδιασμού του ARB διαφορικού απαιτεί αμέτρητες ώρες δοκιμών.
Η ηλεκτρονική ανάλυση πεπερασμένων στοιχείων FEA επιτρέπει στον σχεδιαστή να υποβάλλει κάθε σχέδιο του ARB Air Locker σε προσομοιωμένη κόπωση συνθηκών off road που είναι κατά πολύ πιο ακραία από ό,τι θα συναντήσετε στο δρόμο.





Διενεργείται εργαστηριακή δοκιμασία καταστροφής στα πρότυπα κατασκευαστικά μας μοντέλα για να διασφαλιστεί ότι η αντοχή των ARB Air Locker θα υπερβεί τη αντοχή των αξόνων ή άλλων συστατικών του κινητήριου άξονα.

Οι θάλαμοι περιβαλλοντικών δοκιμών υποβάλλουν τα πρότυπα μοντέλα σε συνθήκες λειτουργίας κάτω από ακραίες θερμοκρασίες (υψηλές σε 120° C και χαμηλές σε – 24° C) και απότομη εμπλοκή στρέψης του τροχού για κύκλους που υπερβαίνουν τις 20.000 ενεργοποιήσεις.

Τέλος διενεργείται δοκιμασία σε πραγματικές συνθήκες με τις μονάδες προσαρμοσμένες σε δοκιμαστικά οχήματα που λειτουργούν στις σκληρότερες πραγματικές περιβαλλοντικές συνθήκες.

Μόλις ολοκληρωθεί η εξαντλητική αυτή σχεδιαστική φάση, τα Air Locker κατασκευάζονται στην Αυστραλία από την εταιρεία ARB και διατίθενται για πώληση σε όλον τον κόσμο.

Τα διαφορικά ARB διατίθενται σε μεγάλη ποικιλία εμπορικών, ατομικών και στρατιωτικών οχημάτων τετρακίνησης. Επιπλέον πολλές εφαρμογές με μονό διαφορικό είναι διαθέσιμες.

Η εγκατάσταση ενός συστήματος μπορεί να διαρκέσει λιγότερο από μία ημέρα αλλά θα πρέπει να πραγματοποιείται από εξουσιοδοτημένο τεχνικό διαφορικών.


Εγκατάσταση ARB σε πίσω άξονα ενός Jeep
Βρεθήκαμε στο εργαστήριο της Xtreme4X4 για να καταγράψουμε τη διαδικασία εγκατάστασης ενός μπλοκέ διαφορικού ARB στο πίσω άξονα ενός Jeep.

Το αυτοκίνητο σηκώθηκε στο αναβατόριο και η εργασία ξεκίνησε.
Αρχικά αφαιρέθηκαν οι βαλβολίνες από τον άξονα και βγήκαν τροχοί και ταμπούρα.







Στη συνέχεια αφαιρέθηκαν τα ημιαξόνια






... και λύθηκε και ασφαλίστηκε ο κεντρικός άξονας μετάδοσης






Αφαιρούμε το καπάκι του διαφορικού





Και λύνουμε τα καβαλέτα που συγκρατούν το διαφορικό





Τα δυο διαφορικά στο πάγκο, δεξιά το παλιό, αριστερά το ARB με την κορώνα τοποθετημένη





Η φωλιά του διαφορικού περιμένει να καθαριστεί για να ξεκινήσει η τοποθέτηση





Ξεκινάμε με την τρύπα που θα τοποθετηθούν οι μαστοί μεταφοράς του αέρα μέσα στο διαφορικό





ενώ ανοίγεται και μια οπή στη βάση του αριστερού καβαλέτου για να μπορεί να κυκλοφορεί η βαλβολίνη στο αριστερό μέρος του άξονα





Ανοίγουμε βόλτες με κολαούζο και τοποθετούμε τον μαστό πάνω στο κέλυφος του διαφορικού





Το νέο διαφορικό μαζί με τα εξαρτήματα του





Πάνω στο γκρουπ του διαφορικού υπάρχει ο αριθμός μοντέλου και ο σειριακός αριθμός παραγωγής βάσει του οποίου αναγνωρίζεται η εγγύηση από την επίσημη αντιπροσωπεία στην Ελλάδα (Xtreme 4X4)





Αυτό είναι ένα απαραίτητο εργαλείο – μέγγενη για να μπορέσει να γίνει με ακρίβεια η τοποθέτηση και ρύθμιση του διαφορικού





Το εργαλείο εφαρμόζει στις ειδικές οπές – θήκες που έχει το κέλυφος των Dana και στη συνέχεια «ξεχειλώνει» το κέλυφος





Τα παρεμβύσματα λαδώνονται και τοποθετούνται στο δακτύλιο ενεργοποίησης του ARB





Ο δακτύλιος τοποθετείται στο διαφορικό





... και γίνεται η πρώτη δοκιμαστική εφαρμογή χρησιμοποιώντας τις αρχικές ροδέλες ρύθμισης





Πίσω στο πάγκο, σε αυτό το κουτί υπάρχουν όλα τα σχετικά πάχη ροδέλων για την σωστή ρύθμιση του διαφορικού





Το διαφορικό επιστρέφει στον πάγκο και οι ροδέλες μετριούνται





Γίνεται τοποθέτηση παχύτερης ροδέλας...





....το γκρουπ επανατοποθετείται στο κέλυφος





και τοποθετούνται και εδώ παχύτερες ροδέλες





....που εφαρμόζονται με το ειδικό εργαλείο





...στη συνέχεια τροχίζεται ελαφρά το αριστερό καβαλέτο ...





...για να δώσει αέρα για το μπρούτζινο σωληνάκι του ARB





το καβαλέτο στη θέση του με τον απαραίτητο αέρα για το σωληνάκι





Στη συνέχεια τοποθετούμε ειδικό χρώμα που θα βοηθήσει για να φανεί το πάτημα του πηνίου στην κορώνα





Έτοιμοι για δοκιμή





η μέγγενη αφαιρείται





και το διαφορικό γυρίζει μπρος – πίσω για να δείξει το πάτημα





το πάτημα είναι πλήρες όπως φαίνεται





τοποθετούμε το μπρούτζινο σωληνάκι ενεργοποίησης στο κέλυφος





στη συνέχεια το αφαιρούμε και το κόβουμε στο επιθυμητό μήκος





το σωληνάκι τοποθετημένο στο μαστό





τοποθετούμε το ελαστικό παρέμβυσμα στο μαστό





και στη συνέχεια βιδώνουμε τον δεύτερο μαστό που θα εκτονώσει ταυτόχρονα και το σωληνάκι





κουμπώνουμε τα ημιαξόνια





βιδώνουμε το καπάκι του διαφορικού και συμπληρώνουμε με βαλβολίνη





προετοιμάζουμε τον αγωγό μεταφοράς αέρα ...





... και τον τοποθετούμε στον μαστό





o αεροσυμπιεστής τοποθετήθηκε στο χώρο του κινητήρα





περνάμε το σωληνάκι από το διαφορικό μέχρι το χώρο του κινητήρα και το τοποθετούμε στον αεροσυμπιεστή





  H ενεργοποίηση του ARB γίνεται από δύο διακόπτες, ο ένας βάζει σε λειτουργία το κομπρεσέρ και ο δεύτερος στέλνει τον αέρα στο διαφορικό και το θέτει σε λειτουργία
Με 'γεία!





Προσοχή! Η παραπάνω ακολουθία φωτογραφιών και οδηγιών σε καμία περίπτωση δεν μπορούν να υποκαταστήσουν την εγκατάσταση από έναν έμπειρο μηχανικό

Ευχαριστούμε την Xtreme 4X4 και τους μηχανικούς της για τη φιλοξενία και την βοήθεια τους.
Θα τους βρείτε στο 2103477378 και στο Xtreme4x4.gr



Κείμενο - Φωτογραφίες: [Σπύρος Κατσιμαλής]

Σχετικά downloads - links
Συζήτηση στο forum
Τεχνικός κατάλογος (pdf)
Xtreme4X4





More articles

 

 


 


 
Επιλέξτε γλώσσα

ΑγγλικήΕλληνική
 


 
Google
 



[ Page created in 0.023650 seconds. ]