Στο to4X4.gr forum ο φίλος Dias που θα συμμετέχει στη Ροδόπη με 4Χ4 έθεσε μερικές ερωτήσεις που σε συνδυασμό με τις απαντήσεις που το έδωσα πιθανών να βοηθήσουν αρκετούς ακόμα φίλους. Παραθέτω αυτούσια την απάντηση μου.
---------------------------------
Αρκετές και «ζουμερές» ερωτήσεις απο το φίλο DIAS.
Θα προσπαθήσω να σε καλύψω DIAS, αλλά μπορείς φυσικά να επικοινωνήσεις (όπως και όποιος άλλος ενδιαφέρεται) για λεπτομέρειες στο 697 4095312.
Dias έγραψε:Ένα από τα προβλήματα που αντιμετώπισα στην ελάχιστη εμπειρία μου σε αγώνες πλοήγησης είναι η απόκλιση που παρουσιάζεται ανάμεσα στις ενδείξεις απόστασης του Road Book και στις μετρούμενες από τον χιλιομετρητή του αυτοκινήτου. Αυτό βέβαια είναι φυσιολογικό, ιδιαίτερα όταν η διαδρομή στο Road Book έχει μετρηθεί από μοτοσυκλέτα.
Α. Η μέτρηση στους αγώνες του Off-Road.gr γίνεται με ψηφιακό κοντέρ ρυθμισμένο με ακρίβεια. (IMO Rally Computer R50)
Το μεγαλύτερο πρόβλημα που υπάρχει είναι ότι τα «εργοστασιακά» κοντέρ, τόσο των αυτοκινήτων όσο και των μοτοσυκλετών έχουν αποκλίσεις απο τις πραγματικές αποστάσεις από 1% έως και 3-4%.
Επίσης αυτή η απόκλιση (κυρίως στα αυτοκίνητα) πολλές φορές μεγαλώνει ακόμα ή γίνεται αρνητική από τις επιλογές ελαστικών σε σχέση με τις αρχικές διαστάσεις.
Για τους εραστές τις ακρίβειας, μια επίσκεψη σε κορυφαίο επισκευαστή – ρυθμιστή κοντέρ (ταξιμετράς) είναι επιβεβλημένη. Εκεί αφου γίνει ακριβής μέτρηση, θα τοποθετηθεί μετατροπέας που θα φέρει το κοντέρ σου στο 0%-0.1%.
Ένας ακόμα παράγοντας «λάθους» είναι και η βαθμονόμηση ανα 100 μέτρα των περισσότερων «εργοστασιακών» μετρητών, με αποτέλεσμα ο επιπρόσθετος κίνδυνος λάθους.
Τα roadbook (δρομοβιβλία) που σχεδιάζει το off-road.gr βασίζεται στο προτότυπο του PARIS-DAKAR και είναι όλο εντελώς ψηφιακό. Χρησιμοποιούν μέτρηση με ακρίβεια 10 μέτρων και έτσι θα συναντήσεις απεικονίσεις με μορφή π.χ. 45,63 δηλαδή 45 χιλιόμετρα και 630 μέτρα. Σε μερικές (σπάνιες) περιπτώσεις μπορεί μέσα σε 100 μέτρα να συναντήσεις δύο πανομοιότυπες διασταυρώσεις που πιθανών να σε οδηγήσουν σε σύγχυση, παρόλο που το δρομοβιβλίο θα είναι ακριβέστατο στην περιγραφή του.
Σημαντικό βοήθημα είναι ότι η διαδρομή είναι χωρισμένη σε επιμέρους τμήματα έτσι ώστε να δίνεται η ευκαιρία να μηδενίσεις το κοντέρ αρκετές φορές μέσα στην ημέρα.
Dias έγραψε:Ο εμπειρικός τρόπος που αντιμετώπισα το πρόβλημα ήταν να καταγράψω τις ενδείξεις του χιλιομετρητή στις πρώτες διαδρομές και συγκρίνοντας με τις αντίστοιχες του Road Book να εξάγω έναν σταθερό συντελεστή με τον οποίο πολλαπλασίαζα πλέον τις ενδείξεις του Road Book για να τις αναγάγω στο συγκεκριμένο αυτοκίνητο.
Β. Πολύ σωστή κίνηση. Σε κάθε αγώνα του Off-Road.gr θα βρεις κοντά στην εκκίνηση σημείο για σύγκριση/μέτρηση ώστε να ρυθμίσεις / μετρήσεις το κοντέρ σου.
Dias έγραψε:Ερώτηση :
Υπάρχουν Trip Computer που κάνουν τη συγκεκριμένη διαδικασία αυτόματα?
Και εάν ναι, θα παρακαλούσα για περισσότερες πληροφορίες (προμηθευτές, ενδεικτικές τιμές κλπ.)
Γ. Ναι! Προτείνω terratrip ή ακόμα καλύτερα το ειδικό ICO που έχει ακριβώς την παραπάνω δυνατότητα. (Δες ICO Rally Computer).
Αν υπάρχει οικονομικό πρόβλημα να ξέρεις ότι ένα καλόρυθμισμένο ποδηλατικό sigma 1600 (περίπου 45 ευρώ) θα κάνει καλύτερα τη δουλεία από πολύ ακριβότερα tripmaster
Dias έγραψε:Ερωτήσεων συνέχεια:
Το αυτοκίνητο με το οποίο θα συμμετάσχω είναι ένα Nissan PickUp μονοκάμπινο γυμνό έτους κατασκευής 2002 (133 HP) με TurboDiesel 2,5 lt.
Η σύσταση του Pino για λάστιχα ήταν τα Fedima Extreme. Υπάρχουν εναλλακτικές προτάσεις?
Δ. Το έδαφος της Ροδόπης είναι «ειδικό» και δεν μοιάζει με κανένα άλλο στην Ελλάδα. Αυτό σε συνδυασμό με το απομακρυσμένο της περιοχής δεν δίνει τη δυνατότητα παρά μόνο σε πολύ καλούς γνώστες της περιοχής να σε βοηθήσουν! Οι ξυλοκόποι της Ροδόπης είναι οι καλύτεροι γιαυτή την ερώτηση!
Στο «ζουμί» τώρα!
Αν έχει βρέξει οποιοδήποτε mud θα κάνει τη δουλειά του και τα fedima είναι μέσα σε αυτά.
Σε κάθε άλλη περίπτωση ένα AT θα αποδώσει καλύτερα. Τα ΑΤ σε στεγνά εδάφη αποδίδουν καλύτερα από τα MUD και αυτή είναι μια λεπτομέρεια που πολλοί παραβλέπουν!
Αν υπάρχει η δυνατότητα για έξτρα ζάντες (και φυσικά τα χρήματα) η απόφαση θα μείνει για το πρωί της κάθε μέρας, αλλιώς, αναγκαστικά θα «δεις» MUD μια και πρέπει να είσαι προετοιμασμένος για τα χειρότερα, εν γνώσει σου όμως ότι θα «χάσεις» σε σχέση με τα AT αν το έδαφος είναι ξερό. (Εδώ μάλλον δε σε βοήθησα πολύ!)
Dias έγραψε:Τέλος, τι άλλες μετατροπές, προσθήκες θα μπορούσαν να γίνουν σχετικά εύκολα στο λίγο χρονικό διάστημα που απομένει μέχρι την διοργάνωση?
Ευχαριστώ εκ των προτέρων για την ανοχή σας στο "άγχος" ενός πρωτάρη
Ε. Αν το αυτοκίνητο είναι σε ήδη άριστη λειτουργική κατάσταση,
η καλύτερη βελτίωση είναι η προπόνηση!
Βγες με το συνοδηγό σου στο βουνό, περάστε μαζί πολλές ώρες, χωρίς στάση κάνοντας 200-300 χιλιόμετρα χώμα. Άφηνε τον να σε «οδηγεί» χωρίς εσύ ουσιαστικά να «ξέρεις» που σε πηγαίνει. Έτσι θα αποκτήσετε εμπιστοσύνη και θα «δεθείτε» σαν ομάδα, ενώ θα ανακαλύψετε και «καλά» και «κακά» σημεία του αυτοκινήτου σας. Ο συνοδηγός είναι ο αρχηγός σε αυτούς τους αγώνες και ο οδηγός έχοντας «τυφλή» εμπιστοσύνη σε αυτόν, μπορεί να αφοσιωθεί στην οδήγηση και στο αυτοκίνητο.
Θα λάβεις μέρος στον κορυφαίο αγώνα εκτός δρόμου που γίνεται στη χώρα μας, σε ένα ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΟ ΑΓΩΝΑ ΑΝΤΟΧΗΣ που ακόμα και ο τερματισμός είναι σημαντικός! Προπονήσου!
Καλή επιτυχία!