Με όλο το σεβασμό στους πεπειραμένους τετρακίνητους Νιβάδες και άλλους του φόρουμ, θέλω να επανέλθω σ' ένα παλιό θέμα, για το οποίο νομίζω οτι υπάρχει ευρύτατα διαδεδομένη παρεξήγηση: Το θέμα του μπλοκέ στο κεντρικό διαφορικό, πχ. του Νίβα. Διαβάζουμε και ακούμε συχνά οτι <<υπάρχει η δυνατότητα κλειδώματος του κεντρικού διαφορικού, οπότε η κατανομή δύναμης (ροπής) στο μπροστά και πίσω διαφορικό είναι 50-50>>. Αυτό είναι λάθος. Πολύ συνηθισμένο, αλλά λάθος.
Οταν το διαφορικό είναι ξεκλείδωτο, τότε κατανέμει συγκεκριμμένη σταθερή αναλογία ροπών στούς δύο άξονες που συνδέει, πχ. 50-50 ή 60-40. Το ίδιο συμβαίνει με ένα απλό διαφορικό που συνδέει δύο τροχούς.
Τότε γιατί συμβαίνει να σπινάρει πολλές φορές μόνο ο ένας; Η συνηθισμένη απάντηση είναι οτι δήθεν το διαφορικό στέλνει όλη τη ροπή στον τροχό που δεν εχει πρόσφυση: Λάθος!
Η σωστή απάντηση θέλει λίγο Νευτώνεια Μηχανική: Ενα σώμα (πχ. τροχός) κινείται (ή περιστρέφεται) με σταθερή ταχύτητα όταν όλες οι δυνάμεις (ή ροπές) που ασκούνται πάνω του ισορροπούν (αλληλοεξουδετερωνονται). Οταν δεν ισορροπουν το σώμα επιταχύνεται (ο τροχός σπινάρει τρελλά).
Αρα ο τροχος δεν σπινάρει, εφόσον η ροπή που του ασκεί το διαφορικό εξισορροπειται από την αντίθετη ροπή πρόσφυσης που του ασκεί το έδαφος.
Αντίθετα, οταν σπινάρει, η μειωμένη ροπή πρόσφυσης (χαμηλή τριβή) δεν αρκεί για να εξισορροπήσει τη ροπή απο το διαφορικό. Αρα η περιστροφη του τροχου επιταχύνεται μέχρι να σπινάρει.
Δηλαδή το ξεκλειδωτο διαφορικό εξακολουθει να στελνει ίση ροπη στους δυο τροχους, είτε σπιναρουν είτε όχι. Σ' αυτον που σπινάρει, η ροπή αυτή δεν βρίσκει αρκετή αντίσταση απο την πρόσφυση. Η ροπη ΔΕΝ πάει όλη στον τροχο που σπινάρει.
Οταν το χειροφρενιάζουμε, η ροπή του διαφορικου αντισταθμίζεται απο την τριβή του φρένου και σταματά να σπινάρει.
Το ίδιο συμβαίνει με το κεντρικό διαφορικό μόνο αντι για τροχούς έχουμε άξονες).
Οταν ΚΛΕΙΔΩΝΕΙ (μπλοκάρει) το διαφορικό, ουσιαστικά παύει να είναι διαφορικό. Τότε αναγκάζει τους δύο άξονες (ή δύο τροχους) να περιστρέφονται με την ίδια ακριβώς ταχύτητα. Οι ροπές όμως γενικά ΔΕΝ είναι πιά ίσες (50-50). Η αναλογία τους είναι ακαθόριστη, και εξαρτάται από την αντίσταση από το έδαφος σε κάθε τροχό. Αν πχ. και οι δύο κινούνται αργά, την περισσοτερη ροπή την παίρνει αυτος που έχει καλύτερη πρόσφυση. Αυτο γίνεται διότι και ο κάθε τροχός βρίσκεται σε ισορροπία, εφόσον κανένας δε σπινάρει. Η μεγάλη πρόσφυση εξισορροπείται απο μεγάλη ροπή, η μικρη από μικρη.
Για να συνοψίσουμε: Ξεμπλοκάριστο διαφορικό: ίσες ροπές, αλλά πιθανώς άνισες ταχύτητες περιστροφής. Μπλοκαρισμένο διαφορικο: ίσες ταχύτητες αλλά πιθανώς άνισες ροπές.
Με χίλιες συγγνώμες για το μπλα-μπλα....