Off-Road.gr

Θέματα Ευρετήριο Δ. Συζήτησης Αρχεία

Μηκος Αμορτισέρ για το Niva και όχι μόνο

Μηκος Αμορτισέρ για το Niva και όχι μόνο

Δημοσίευσηαπό giagoulas » 22 Ιαν 2005, 13:04

Το παρόν κείμενο είναι αντιγραφή από τη διεθνή βιβλιογραφία για μετατροπές 4x4.

Χωρίς να αποτελεί πανάκεια είναι πιθανόν ένας χρήσιμός οδηγός για τις μετατροπές των λατρευτών μας τετρακίνητων αλλά και αφορμή για περαιτέρω συζήτηση.


Μήκος Αμορτισέρ
Σημαντικό ρόλο στη διαδρομή της ανάρτησης παίζει το μήκος των αμορτισέρ και συνήθως είναι αυτό που την περιορίζει .

Ένας τρόπος για να αυξήσουμε (ή τουλάχιστον να μεγιστοποιήσουμε) την άρθρωση (articulation) της ανάρτησης είναι να εγκαταστήσουμε μακρύτερα αμορτισέρ.

Το ερώτημα όμως είναι πόσο μακρύτερα ?

Βήμα 1ο

Το πρώτο βήμα είναι να αποσυνδέσουμε* ή να αφαιρέσουμε τα υπάρχοντα αμορτισέρ, με στόχο να διαπιστώσουμε πόσο επιπλέον διαδρομή ή άρθρωση μπορούμε να κερδίσουμε.

*Η αποσύνδεση αφορά ένα αμορτισέρ ανά άξονα, μπροστά δηλαδή και πίσω.

Σηκώστε το αυτοκίνητο σας σε υδραυλικό γρύλο ή τάκους έτσι ώστε και οι τέσσερις τροχοί να είναι στον αέρα και να μην πατάνε στο έδαφος.

Στη συνέχεια αποσυνδέστε τη μία άκρη του αμορτισέρ και παρατηρήστε αν το κάτω σημείο πρόσδεσης (στήριξης) του αμορτισέρ έχει «κρεμάσει» χαμηλότερα από ότι το αμορτισέρ σε πλήρη ανάπτυξη (ανοιγμένη).

Με απλά λόγια εξετάσουμε πόσο επιπλέον κρεμάει ο τροχός με τη μία άκρη του αμορτισέρ αποσυνδεμένη.

Αν το επιπλέον κρέμασμα του τροχού είναι σημαντικό , τότε υπάρχουν δυνατότητες βελτίωσης της διαδρομής της ανάρτησης, αφού πρώτα εξετάσουμε μία σειρά από άλλους σημαντικούς παράγοντες.

Ο πρώτος παράγοντας που πρέπει να εξετάσουμε είναι το μήκος από τα σωληνάκια των φρένων. Πιθανόν να χρειάζεται να τα αποσυνδέσουμε, ακόμη και για να πραγματοποιήσουμε τη παραπάνω δοκιμασία.

Προσοχή επίσης χρειάζεται σε αυτοκίνητα με άξονα και ελατήρια , γιατί ο άξονας μπορεί να κρεμάσει μέχρι του σημείου όπου το ελατήριο απελευθερώνεται (Αντωνάκη τι λες ? Γνωρίζεις κάτι ?)

Σε αυτοκίνητα με ανεξάρτητη ανάρτηση (IFS) – βλέπε Niva, Vitara, Pinin, κλπ κλπ – μπορεί - και θα εμφανιστούν – μια σειρά απο προβλήματα όπως υπερβολικά αυξημένη γωνία των μπιλιοφόρων .

Οι άξονες μετάδοσης κίνησης μπορεί πλέον να είναι πολύ κοντοί ή να λειτουργούν σε υπερβολικά αυξημένες γωνίες , το σύστημα διεύθυνσης μπορεί να διαταραχθεί κλπ κλπ.

Κάποια από αυτά τα προβλήματα μπορούν να διορθωθούν ενώ κάποια άλλα όχι.

Βήμα 2ο

Το δεύτερο βήμα είναι να εξετάσουμε τη διαδρομή προς τα πάνω .

Πρώτα μετρήστε την απόσταση μεταξύ των δύο σημείων πρόσδεσης (συναρμολόγησης) του αμορτισέρ με την ανάρτηση σε πλήρη ανάπτυξη (κρεμασμένη).

Μετά συμπιέστε την ανάρτηση πλήρως προς τα πάνω μέχρι τερματισμού στο ελαστικό stop (bump stop), και μετρήστε ξανά την απόσταση.

Η δοκιμή αυτή μπορεί να προσομοιωθεί (χωρίς να γίνει συμπίεση της ανάρτησης προς τα πάνω), χρησιμοποιώντας το ελαστικό στοπ (bump stop) η κάποιο άλλο σημείο που γνωρίζουμε ότι είναι το ανώτερο σημείο συμπίεσης της ανάρτησης, ως οδηγό για τη μέτρηση.

Ιδανικά θέλουμε ένα αμορτισέρ το οποίο έχει

1.Μήκος σε πλήρη ανάπτυξη 0,5 ίντσα (1,27 cm) περισσότερο απ’ ότι η ανάρτηση σε πλήρη διαδρομή (κρέμασμα).

2.Συμπιεσμένο μήκος 0,5 έως 0,75 της ίντσας κοντότερο από την ανάρτηση σε πλήρη συμπίεση.


Η επιπλέον διαδρομή του αμορτισέρ προσθέτει ένα περιθώριο ασφάλειας για το αμορτισέρ αλλά και για τη βάση του αμορτισέρ.

Το μήκος (απόσταση) σε πλήρη συμπίεση είναι ακόμη πιο σημαντικό, από τη στιγμή που το ελαστικό στοπ (bump stop) πάντα δίνει ένα μικρό περιθώριο υποχώρησης ελαστικότητας. Έτσι αν «τερματίσουμε» την ανάρτηση το αμορτισέρ θα έχει ακόμη ένα μικρό απόθεμα (περιθώριο) διαδρομής.

Ο τερματισμός του αμορτισέρ μπορεί να έχει σαν αποτέλεσμα τη καταστροφή του ή το σπάσιμο της βάσης του. Μεγαλύτερα ελαστικά στοπ (bump stop) ή προσθήκες μπορούν να χρησιμοποιηθούν για μικρό-μετρικές ρυθμίσεις της μέγιστης διαδρομής της ανάρτησης προς τα πάνω. Επιπλέον βεβαιωθείτε ότι τα ελαστικά δε βρίσκουν στους θόλους ή τα φτερά σε μέγιστη συμπίεση της ανάρτησης προς τα πάνω.

Οι περισσότεροι κατασκευαστές αμορτισέρ συνήθως αναφέρουν το μήκος του αμορτισέρ τόσο σε πλήρη συμπίεση όσο και πλήρη ανάπτυξη.

Οι πιθανότητες να βρούμε τα ακριβή μήκη που ζητάμε είναι περιορισμένες και συνήθως πρέπει να καταφύγουμε σε μετατόπιση ή μετατροπή της βάσης του αμορτισέρ έτσι ώστε να χωρέσει ένα μακρύτερο.

Ισορροπημένη Άρθρωση

Υπάρχουν επίσης μια σειρά από άλλους παράγοντες που πρέπει να λάβουμε επίσης υπ’ όψιν όταν κάνουμε μετατροπές στην ανάρτηση , όπως
·Διατήρηση ισορροπημένης άρθρωσης στους δύο άξονες του αυτοκινήτου (μπροστά και πίσω)
·Μετατόπιση του κέντρου βάρους και ισορροπίας του αυτοκινήτου


Αξίζει να αναφερθούμε λίγο περισσότερο στο θέμα της ισορροπημένης άρθρωσης της ανάρτησης.

Σε γενικές γραμμές είναι πολύ πιο εύκολο να αυξήσουμε την άρθρωση της ανάρτησης στο πίσω άξονα, απ’ ότι στο μπροστά.

Αυτό έχει σαν αποτέλεσμα πολλοί ιδιοκτήτες να μην ασχολούνται με το θέμα και να βελτιώνουν την άρθρωση μόνο στο πίσω άξονα, το οποίο είναι και το πιο εύκολο.

Δημιουργείται έτσι μια διαταραχή της ισορροπίας μεταξύ της δυνατότητας άρθρωσης της μπροστά και πίσω ανάρτησης με αποτέλεσμα την αστάθεια του οχήματος και γενικότερα μια ροπή για ευκολότερη ανατροπή του οχήματος σε μικρότερες γωνίες.

Η διαταραχή της ισορροπίας μεταξύ της μπροστά και πίσω ανάρτησης δεν είναι μόνο αποτέλεσμα των δυνατοτήτων άρθρωσης (διαδρομή μπροστά και πίσω ανάρτησης).

Σε πολλές περιπτώσεις αυτή η ανισορροπία (και οι επιπτώσεις της) είναι αποτέλεσμα της διαφοράς στη σκληρότητα των ελατηρίων.

Έτσι αν τα πίσω ελατήρια είναι πιο μαλακά από τα μπροστά και η αναλογία σκληρότητας δεν είναι ταιριαστή , υποχρεώνεται ουσιαστικά η πίσω ανάρτηση να κάνει περισσότερη «δουλειά» από όσο πρέπει , καθώς η μπροστινή ανάρτηση «ανθίσταται» στην άρθρωση.
-------------------------------------------------------
Ο ιπτάμενος Γιαγκουλας MIG 29
-------------------------------------------------------
Αν δεν κοιτάς εκεί που θέλεις να πάς, Θα πάς εκεί που κοιτάς.

ΕΛΛΗΝΙΚΟΣ ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΤΑΤΑ

www.tataclub.gr
Άβαταρ μέλους
giagoulas
450cc
450cc
 
Δημοσιεύσεις: 773
Εγγραφή: 21 Ιαν 2004, 00:21
Τοποθεσία: Bombay - Bollywood

Δημοσίευσηαπό taxideytis » 22 Ιαν 2005, 23:51

ωραια. εισαι σχεδόν τέλειος. Τώρα πες μας ποιο είναι και που θα βρούμε το αμορτισέρ που προτείνεις....να μήν ψαχνουμε κιόλας στην αγορά... :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted:
Άβαταρ μέλους
taxideytis
250cc
250cc
 
Δημοσιεύσεις: 364
Εγγραφή: 18 Νοέμ 2003, 23:42
Τοποθεσία: menidi

Δημοσίευσηαπό giagoulas » 23 Ιαν 2005, 21:03

taxideytis έγραψε:ωραια. εισαι σχεδόν τέλειος. Τώρα πες μας ποιο είναι και που θα βρούμε το αμορτισέρ που προτείνεις....να μήν ψαχνουμε κιόλας στην αγορά... :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted:


Να τα τυλίξω ή θα τα φορέσεις επι τόπου ?????
-------------------------------------------------------
Ο ιπτάμενος Γιαγκουλας MIG 29
-------------------------------------------------------
Αν δεν κοιτάς εκεί που θέλεις να πάς, Θα πάς εκεί που κοιτάς.

ΕΛΛΗΝΙΚΟΣ ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΤΑΤΑ

www.tataclub.gr
Άβαταρ μέλους
giagoulas
450cc
450cc
 
Δημοσιεύσεις: 773
Εγγραφή: 21 Ιαν 2004, 00:21
Τοποθεσία: Bombay - Bollywood

Δημοσίευσηαπό taxideytis » 23 Ιαν 2005, 22:43

θα τα παρω τωρα. πες μου μαρκα τιμη και βασικα χρώμα. προτιμω κίτρινα... :lol: :lol: :lol:
Άβαταρ μέλους
taxideytis
250cc
250cc
 
Δημοσιεύσεις: 364
Εγγραφή: 18 Νοέμ 2003, 23:42
Τοποθεσία: menidi

Δημοσίευσηαπό Metalaxe » 24 Ιαν 2005, 10:08

Τα δικά μου δυστυχώς είναι άσπρα :evil: :evil: :evil: :evil:
:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
giagoulas έγραψε:Προσοχή επίσης χρειάζεται σε αυτοκίνητα με άξονα και ελατήρια , γιατί ο άξονας μπορεί να κρεμάσει μέχρι του σημείου όπου το ελατήριο απελευθερώνεται (Αντωνάκη τι λες ? Γνωρίζεις κάτι ?)

:evil: :evil: Ναι, αλλά άμα είσαι γάτος βάζεις μια λάμα στο κάτω πιατέλο και το αφήνεις να ξεκουμπώνει από πάνω αλά Equipe :D :D :D
Πρόεδρος B.R.A.T.(Τομέας W/H/R...)
Brizola Raiders Adventure Team
http://www.brat.gr
Άβαταρ μέλους
Metalaxe
690cc
690cc
 
Δημοσιεύσεις: 2161
Εγγραφή: 19 Μαρ 2003, 19:40
Τοποθεσία: Melissia

Δημοσίευσηαπό taxideytis » 25 Ιαν 2005, 22:40

γατεεεε.......... να το δουμε και αυτό γιατι απο οτι θυμαμαι την τελευταία φορά είχα βαρεθει να κουβαλάω to hilift πέρα δωθε :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted:
Άβαταρ μέλους
taxideytis
250cc
250cc
 
Δημοσιεύσεις: 364
Εγγραφή: 18 Νοέμ 2003, 23:42
Τοποθεσία: menidi

Δημοσίευσηαπό Metalaxe » 26 Ιαν 2005, 09:26

taxideytis έγραψε:γατεεεε.......... να το δουμε και αυτό γιατι απο οτι θυμαμαι την τελευταία φορά είχα βαρεθει να κουβαλάω to hilift πέρα δωθε :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted:

:oops: :oops: :oops: Δεν έιχα βάλει τις λάμες κάτω τότε ρε σύντροφε :D :D :D :D :D :D :D
Πρόεδρος B.R.A.T.(Τομέας W/H/R...)
Brizola Raiders Adventure Team
http://www.brat.gr
Άβαταρ μέλους
Metalaxe
690cc
690cc
 
Δημοσιεύσεις: 2161
Εγγραφή: 19 Μαρ 2003, 19:40
Τοποθεσία: Melissia

Δημοσίευσηαπό pavlox » 26 Ιαν 2005, 13:59

Οχι μονο γάτος ο Πρόεδρος...αλλά γάτος....με PETA-LAMES!!!
Των φρονίμων τα παιδιά, πριν πεινάσουν δεν πεινoύσαν!

Εικόνα
Άβαταρ μέλους
pavlox
125cc Vespa GTR
125cc Vespa GTR
 
Δημοσιεύσεις: 242
Εγγραφή: 23 Δεκ 2002, 11:28
Τοποθεσία: Αθηνα


Επιστροφή στο Lada

Μέλη σε σύνδεση

Μέλη σε αυτή την Δ. Συζήτηση: Δεν υπάρχουν εγγεγραμμένα μέλη. Υπάρχουν 4 επισκέπτες