Χτυπάει το τηλέφωνο.
45+ λεπτά αργότερα, έχω φτάσει στο συμπέρασμα ότι αρκετοί από το χώρο των 4Χ4, έχουν παρασυρθεί από φήμες (για οργανωτές, για κανονισμούς, για τα Cross Country Rally κα.)
Ευτυχώς ο άνθρωπος που μίλησα δεν ανήκει σε αυτούς. Έχοντας όμως ακούσει διάφορα, γύρω από τα Rally Raid 4X4, προτίμησε να επικοινωνήσει και να συζητήσει, αντί να μπει και αυτός στο παιχνίδι του
«Ράδιο Αρβύλα!»
Διευκρίνιση: Το πιο κάτω κείμενο δεν αφορά τις κατηγορίες 4X4 και 4X4 Raid!
Α. Τα Rally Raid, είναι κάτι διαφορετικό από το
κύπελλο 4Χ4 Rally.
Εξηγώ:
Το κύπελλο 4Χ4 Rally, ακολουθεί κάποιους αγώνες του Π.Π.Ρ. σαν ουραγός, κάνοντας μικρές (από 9-30 χιλιόμετρα) επαναλαμβανόμενες κλειστές ειδικές διαδρομές με συνολικό μήκος αγώνα που συνήθως κυμαίνεται στα 100χλμ.
Οι διαδρομές, έχουν σχεδιαστεί με γνώμονα αυτοκίνητα δρόμου και όχι τετρακίνητα, έτσι γενικά γίνονται σε φλαταδούρες, που απαιτούν ταχύτητα και ευελιξία.
Τα αυτοκίνητα πρέπει να προετοιμαστούν για μέγιστη απόδοση και λιγότερο για αντοχή. Έτσι και αλλιώς τα τετρακίνητα δεν μπορούν να ταλαιπωρηθούν, ουσιαστικά σε τέτοιους αγώνες – εξαιρούνται τα «έβγα» πάντα.
Οι συμμετέχοντες, έχουν τη δυνατότητα να κάνουν δοκιμές μερικές μέρες πριν τον αγώνα και να κρατήσουν σημειώσεις, («γραφτά»). Ο συνοδηγός την ημέρα του αγώνα «διαβάζει» την ειδική και δεν «πλοηγεί». Ο οδηγός κάνει όλη τη δουλειά, πρέπει να είναι απόλυτος στις επιδόσεις, με ακρίβεια στους χειρισμούς με υψηλές ταχύτητες.
Το σύνολο, πρέπει να αποδείξει τη μέρα του αγώνα πόσο καλά έμαθε το μάθημά του.
Αξίζει να σημειωθεί ότι η συμμετοχή των 4X4 στα Rally, ήρθε σαν μια λύση ανάγκης, μια και μέχρι πρότινος δεν υπήρχαν «ειδικοί» αγώνες για αυτά, που να τα στηρίζουν για ένα κύπελλο.
Τα Cross Country Rally, απ’ την άλλη είναι τελείως διαφορετικό «παιχνίδι».
Στη αρχή ξεκίνησε, σαν μεγάλες εκδρομές, κάτι που ουσιαστικά προσέλκυσε αρκετό κόσμο.
Κάποια στιγμή, άρχισαν τα στοιχήματα του είδους:
«-Εγώ έφτασα πιο νωρίς σήμερα !»
«– Αύριο δεν θα μπορέσεις….!»
Σύντομα άρχισαν να «παίζουν» τα πρώτα αποτελέσματα και τα Cross Country Rally είχαν γεννηθεί!
Εδώ οι ειδικές είναι μεγάλες και ανοικτές, γίνονται σε κάθε είδους έδαφος, από τα γκρέμια της Τουρκίας, στις αχανείς εκτάσεις της Αφρικής και τα πυκνά δάση της Ευρώπης.
Το 2000 πέρασε και από την Ελλάδα ένας αγώνας του Π.Π.Α., το Master Rally, κάνοντας δύο μεγάλες ειδικές στα βουνά της Πατρίδος μας!
Ευνοούνται φυσικά οι τετρακίνητες, σκληροτράχηλες κατασκευές, με κύριο μέλημα την αξιοπιστία, την άνεση και ακολούθως την ταχύτητα.
Ο συνοδηγός είναι ο ηγέτης εδώ. Δοκιμές δεν υπάρχουν. Λάθη πλοήγησης χάνουν ένα αγώνα.
Το Road book είναι αναλυτικότερο και πιο κατανοητό. Ο οδηγός προσπαθεί να είναι έτοιμος πάντα για το αναπάντεχο – εμπόδιο, κίνηση, δύσκολη διαδρομή – ποτέ δε ξέρει τι θα βρει πίσω από την επόμενη στροφή, λοφάκι κ.α. Δεν παίζει πρωταρχικό ρόλο η ταχύτητα. Τι νόημα έχει να πηγαίνεις γρήγορα προς τη λάθος κατεύθυνση; Η διαδρομή δεν είναι φυλαγμένη, οπότε οδηγείς λογικά και … προσπαθείς να μην χαθείς.
Φυλάς το όχημα σου για να φτάσεις στο τέρμα.
Από τα πρώτα βήματα των CCR η FIA, δημιούργησε ξεχωριστούς κανονισμούς (τεχνικούς και γενικούς).
Τι νόημα θα είχε για τα Rally η αναφορά του άρθρου
2.1 των CCR: A windscreen is optional. (!!)
Και ακόμα:
The use of tyres intended for motor cycles is forbidden. (!!!)
Φαντάζεστε ένα Mitsu Evo, χωρίς παρμπρίζ και με τέσσερα Michelin Desert 18’’ να προσπαθεί να στρίψει σε μια κατηφορική φλατ, φουρκέτα;
Άλλο τα Rally και άλλο τα Cross Country Rally – Rally Raid. Σημαντικό είναι ότι και τα πληρώματα είναι διαφορετικά. Ακόμα και κορυφαίου επιπέδου οδηγοί των Rally, που έχουν προσπαθήσει να πάνε σε Rally Raid τα βρίσκουν σκούρα και το ανάποδο.
Οι των rally, έχουν συνηθίσει να αγωνίζονται σε ιδανικές συνθήκες, σε κλειστές διαδρομές που έχουν δοκιμάσει και γράψει με λεπτομέρεια και χρησιμοποιούν όλο το δρόμο, ώστε να πετύχουν τον απόλυτο χρόνο.
Οι των Rally Raid, έχουν συνηθίσει να αγωνίζονται κάτω από οποιεσδήποτε συνθήκες, γνωρίζοντας ότι το service τους δεν τους περιμένει σε 30-50 χιλιόμετρα, αλλά μετά από εκατοντάδες ή στον τερματισμό.
Οδηγούν πάντα σε ανοικτές διαδρομές και φροντίζουν να σέβονται τον ΚΟΚ (αλλιώς οι ποινές είναι μεγάλες). Δεν χρησιμοποιούν όλο το δρόμο, δεν ξέρουν τι τους περιμένει μετά από κάθε στροφή.
Οι μεν στον αγώνα των δε – και αντίθετα – σπάνια τα καταφέρνουν.
Β. Ο φετινός γενικός κανονισμός των Trail Ride Raid είναι πολύ κοντά στους διεθνείς κανονισμούς,
αλλά ταυτόχρονα υποστηρίζει και τα απλά τετρακίνητα. Αυτό, όπως έχουμε ξαναπεί είναι κάτι που θα το διατηρήσουμε.
Για τα επόμενη χρονιά, ύστερα και από προτροπή της ΕΘΕΑ, ο στόχος είναι να χρησιμοποιηθεί στα Rally Raid, αυτούσιος ο τεχνικός κανονισμός της FIA για την κατηγορία 4Χ4 Rally και εκτενέστερος τεχνικός κανονισμός για τις 4Χ4 και 4Χ4 Raid.
Είναι καλό να μπουν επιτέλους κάποιες βάσεις. (το κύπελλο 4Χ4 Rally προσπαθεί να ακολουθήσει μόνο κάποιες προδιαγραφές ασφαλείας. Τα περισσότερα αυτοκίνητα ανήκουν σε κατηγορίες που έχουν καταργηθεί.)
Η μη ύπαρξη τεχνικών κανονισμών, δεν οδηγεί πουθενά, μια και ακόμα και αν ήθελε κάποιος να ξεκινήσει στο χώρο των 4Χ4 Rally, τι να φτιάξει; Σε ποια κατηγορία ανήκει; Τι θα έχει να συναγωνισθεί; Η τωρινή κατάσταση λειτουργεί αντίθετα.
Ο στόχος είναι τα Rally Raid να έχουν ξεκάθαρους – σύμφωνα με τη FΙΑ κανονισμούς, με μερικές μικρές παραχωρήσεις. Για το παιχνίδι του Κυπέλλου Rally 4Χ4 (με τη σημερινή του μορφή) δεν μπορούμε να πούμε κάτι. Αρμόδια είναι η ΕΘΕΑ.
Γ. Στους κανονισμούς της FIA για CCR, μπορούν να συμμετέχουν είτε ομολογκαρισμένα αυτοκίνητα (Τ2) , είτε πρωτότυπα (Τ1) – τα φορτηγά είναι Τ4!
Τα αυτοκίνητα μπορεί να είναι ατμοσφαιρικά βενζίνης ή και με turbo αν είναι πετρελαιοκίνητα. Σε κάθε περίπτωση υπάρχει περιοριστής στην εισαγωγή ανάλογα με τα κυβικά, το καύσιμο και την ομάδα.
Ένα από τα πρώτα προβλήματα που προκύπτει, είναι ότι τα περισσότερα από τα τετρακίνητα που υπάρχουν στην Ελλάδα και οι ιδιοκτήτες τους, ενδιαφέρονται να μπουν στο παιχνίδι των rally raid, ΔΕΝ έχουν homologation.
Σύμφωνα με τους κανονισμούς:
6.2 Standard vehicles which are not or no longer homologated in Group T2 may be authorised to take part in Group T1 with a T2 safety and preparation level.
Ουσιαστικά, σύμφωνα με την παραπάνω παράγραφο, οποιοδήποτε τετρακίνητο θέλει, μπορεί να ακολουθήσει τις προδιαγραφές προετοιμασίας (θέματα ασφαλείας και βελτιώσεων) της κατηγορίας Τ2 (Αυτοκίνητα παραγωγής) και να συμμετάσχουν στην κατηγορία T1 (Πρωτότυπα).
Γιατί κάποιος να θέλει να ετοιμάσει ένα αυτοκίνητο T2 και όχι T1;
Ουσιαστικά το κόστος προετοιμασίας είναι οικονομικότερο και μέχρι και φέτος (2005) είναι προαιρετική η χρήση ρεζερβουάρ ασφαλείας (FT3, FT3.5 & FT5), του οποίου το κόστος είναι σεβαστό (2000-4000 ευρώ)
Η χρήση του είναι υποχρεωτική για την T1 (πρωτότυπα) και αυτό είναι κάτι που δεν αλλάζει.
Γίνονται προσπάθειες ώστε η χρήση του να μην απαιτηθεί για τουλάχιστον για το 2006 από τα T2.
Ένας ακόμα λόγος είναι το υποχρεωτικό ελάχιστο βάρος των T1 που… ανάλογα με τα κυβικά του τετρακίνητου σας, μπορεί να σας υποχρεώσει σε «αύξηση βάρους», ενώ στην T2 ελάχιστο βάρος είναι αυτό που ορίζει ο κατασκευαστής, συν κάποια κιλά παραπάνω για τον εξοπλισμό ασφαλείας κλπ.
Κανονισμός T1: Πρωτότυπα ->
http://www.off-road.gr/uploads/files/su ... Art285.pdf
Κανονισμός T2: Αυτοκίνητα παραγωγής ->
http://www.off-road.gr/uploads/files/su ... Art284.pdf
Δ. Πώς πρέπει να ξεκινήσω σωστά την ετοιμασία για την κατηγορία 4X4 Rally;
Διαλέξτε ένα όχημα (το αγαπημένο σας!). Αν έχει ανεξάρτητη ανάρτηση εμπρός, ακόμα καλύτερα!
Πρώτο στάδιο: Roll Cage. Η ραχοκοκαλιά ασφαλείας του τετρακίνητου σας. Προσοχή, οι κανονισμοί Roll Cage για τα 4Χ4 CCR, έχουν μερικές μικρές διαφορές σε σχέση με τα Roll Cage των συνηθισμένων Rally.
Δεύτερο στάδιο: Εγκεκριμένο σύστημα ασφαλείας, πρέπει να είναι σύμφωνο με την εγκύκλιο 16, της FIA
Τρίτο στάδιο: Εγκεκριμένα καθίσματα και ζώνες… 8853/98 και 8854/98 για τις ζώνες. Τα καθίσματα μπορεί να είναι του κατασκευαστή (για την Τ2 & Τ4) ή κάποια εγκεκριμένα από τη λίστα της FIA 8855/1999 τα οποία θα τοποθετήσετε με τις βάσης στήριξης του συγκεκριμένου καθίσματος.
Τέταρτο στάδιο: Γενικές διατάξεις ασφαλείας, διακόπτες, συστήματα φρένων, σωληνώσεις καυσίμου κ.α.
Υπόλοιπα στάδια: Εξέλιξη του αυτοκινήτου στα πλαίσια των κανονισμών
Γενικές προδιαγραφές ασφαλείας FIA CCR: ->
http://www.off-road.gr/uploads/files/su ... Art283.pdf