από dista » 24 Οκτ 2005, 11:54
Γεια σου Vago,
Πονεμένη ιστορία αυτή με τα Terratrip. Ας προσπαθήσουμε να τη ξεκαθαρίσουμε.
Καταρχήν υπάρχουν δύο ειδών συστήματα μέτρησης της ταχύτητας στα αυτοκίνητα. Το πρώτο είναι μηχανικό, με ένα γρανάζι στο κιβώτιο για τα απλά και στο transfer ή στο κεντρικό διαφορικό για τα 4Χ4. Οι περιστροφές του γραναζιού αυτού μέσω μιας ντίζας μεταφέρονται στο όργανο του αυτοκινήτου που δείχνει τη ταχύτητα. Το δεύτερο είναι καθαρά ηλεκτρικό (ηλεκτρονικό αν θέλετε) και στηρίζεται σε έναν επαγωγικό διακόπτη που βρίσκεται στη θέση της ντίζας της προηγούμενης περίπτωσης. Ας πούμε και πως δουλεύει ένας επαγωγικός διακόπτης για να καταλάβουμε την όλη λειτουργία. Ο επαγωγικός διακόπτης αποτελείτε από ένα πηνίο που τροφοδοτούμενο με ρεύμα (τάση) δημιουργεί ένα μαγνητικό πεδίο. Αν τώρα μπροστά από το μαγνητικό πεδίο αυτό και σε μικρή απόσταση (δεν είναι απαραίτητο να έχουμε επαφή) περάσει ένα μεταλλικό αντικείμενο δημιουργείται μια «αλλοίωση» του μαγνητικού πεδίου την οποία καταλαβαίνει το κύκλωμα του επαγωγικού διακόπτη και βγάζει ένα παλμό (στην ουσία μια τάση ρεύματος πολύ μικρής διάρκειας). Έχουμε λοιπόν μέσα στο κιβώτιο ένα γρανάζι, με τετράγωνα συνήθως δόντια, και μπροστά σε αυτό έναν επαγωγικό διακόπτη που μας δίνει ένα παλμό για κάθε δόντι του γραναζιού που περνάει μπροστά του όπως περιστρέφεται. Τους παλμούς αυτούς τους παίρνει το όργανο μέτρησης της ταχύτητας και τους μετατρέπει σε ταχύτητα.
Το Terratrip τώρα μιάς και είναι ηλεκτρονικό όργανο χρειάζεται παλμούς για να μπορέσει να μετρήσει την απόσταση. Έτσι για τα μηχανικά συστήματα πρέπει να βάλουμε έναν επαγωγικό διακόπτη στο σύστημα. Η μία λύση είναι να το παρεμβάλουμε στη ντίζα κόβοντάς τη και η άλλη, για ορισμένα αυτοκίνητα, να παρεμβάλουμε τον διακόπτη στην έξοδο του γραναζιού στο κιβώτιο πριν τη ντίζα, η οποία βιδώνει πλέον πάνω του. Στα ηλεκτρονικά συστήματα έχουμε έτοιμο το παλμό αλλά χρειαζόμαστε μια ηλεκτρονική διάταξη για να «μοιράσουμε» αυτόν τον παλμό στα δύο (έναν για το ταχύμετρο του αυτοκινήτου και έναν για το Terratrip) μιάς και η ένταση του είναι σχετικά μικρή για να τροφοδοτήσει δύο συστήματα αλλά και για λόγους συμβατότητας και αποφυγή βραχυκυκλώματος, αφού στο συνεχές ρεύμα του αυτοκινήτου πρέπει πάντα να προσέχουμε με τις πολικότητες.
Ο αριθμός των παλμών, για κάθε χλμ, που παίρνουμε τώρα στο Terratrip εξαρτάται από το αυτοκίνητο και το σύστημα. Συνήθως στα μηχανικά συστήματα έχουμε περισσότερους παλμούς (συνήθως γύρω στους 1000) ενώ στα ηλεκτρονικά λιγότερους (γύρω στους 300-500) για λόγους που έχουν να κάνουν με την απόδοση του κάθε συστήματος. Υπάρχουν βέβαια και ορισμένα ηλεκτρονικά συστήματα που δίνουν πάρα πολλούς παλμούς που μερικές φορές δεν προλαβαίνει να μετρήσει το Terratrip και γι’αυτό η ηλεκτρονική διάταξη που μοιράζει τον παλμό έχει και μια δεύτερη έξοδο προς το Terratrip που του δίνει 1 παλμό για κάθε 10 που δέχεται από τον επαγωγικό του αυτοκινήτου. Το ποιο είναι καλύτερο τώρα είναι σχετικό. Οι πολλοί παλμοί σου δίνουν μεγαλύτερη ακρίβεια αλλά από την άλλη στα σπιναρίσματα και τις πολλές στροφές του δρόμου σου δίνουν και μεγαλύτερο σφάλμα. Μια μέση κατάσταση είναι το καλύτερο.
Στα μηχανικά συστήματα η εγκατάσταση είναι απλή με μόνη προσοχή στη τροφοδοσία του αισθητήρα από το Terratrip. Επίσης αποφύγετε να κόψετε τη ντίζα που περιστρέφετε. Κόψτε μόνο το περίβλημα (σε ένα σημείο που είναι ίσια) και περάστε τη ντίζα μέσα από τον αισθητήρα. Στο 90% τον αυτοκινήτων γίνεται, αρκεί αυτός που κάνει την εγκατάσταση να έχει όρεξη να ασχοληθεί λίγο παραπάνω. Θα σας γλιτώσει από γρήγορη φθορά της ντίζας.
Στα ηλεκτρονικά συστήματα το βασικό είναι να βρούμε το σωστό καλώδιο που φέρνει τον παλμό από τον επαγωγικό γιατί συνήθως υπάρχουν και άλλα καλώδια που δίνουν ψευτοπαλμό ή μια διακύμανση τάσης προς τον εγκέφαλο, το ABS κλπ του αυτοκινήτου.
Ένα άλλο βασικό που πρέπει να ελέγξουμε κατά την εγκατάσταση είναι να μην έχουμε παρεμβολές στο Terratrip που σαν ηλεκτρονικό όργανο είναι ευαίσθητο. Συνήθως προέρχονται από τη γραμμή τροφοδοσίας ή από τη γραμμή του παλμού (κυρίως στα ηλεκτρονικά συστήματα). Για να το δοκιμάσετε ανάψτε το Terratrip, μηδενίστε το και με αναμμένη τη μηχανή αλλά σταματημένοι μαρσάρετε, λειτουργήστε τα διάφορα ηλεκτρικά και ηλεκτρονικά συστήματα του αυτοκινήτου (καθαριστήρες, πιτσιλιστήρια, φώτα, ραδιόφωνα, CD, κλπ), κουνήστε τις φίσες και τα καλώδια των συνδέσεων. Αν υπάρχει πρόβλημα τότε θα αρχίσει να γράφει μέτρα ενώ είστε ακίνητοι. Για να μην έχετε πρόβλημα τραβήξτε παροχή κατευθείαν από τη μπαταρία και περάστε τα καλώδια τροφοδοσίας και παλμού του αισθητήρα μακριά από άλλα καλώδια που μπορεί να κάνουν παρεμβολές.
Για να καλιμπράρουμε το Terratrip βρίσκουμε ή φτιάχνουμε ένα «σωστό» χιλιόμετρο, κατά προτίμηση σε ευθεία, βάζουμε στο calibration (η διαδικασία είναι CAL, CAL SET, τιμή, ENTER) την τιμή 0100 (προσέχουμε πάντα ποιο calibration χρησιμοποιούμε γιατί το Terratrip δέχεται δύο αισθητήρες και δύο calibration για κάθε αισθητήρα), μηδενίζουμε τα μερικά χλμ στην αρχή του χλμ και κάνουμε το χλμ. Την τιμή που γράφει στα μερικά χλμ στο τέλος του χλμ (στην ουσία είναι οι παλμοί που δέχτηκε το Terratrip από τον αισθητήρα) τη σημειώνουμε, γυρνάμε, μηδενίζουμε, ξανακάνουμε το χλμ ανάποδα και ξαναγράφουμε την τιμή. Αν δεν είναι το χλμ σε ευθεία θα έχουμε μια διαφορά στις τιμές. Αν η διαφορά είναι μεγάλη το ξανακάνουμε για να έχουμε 4 τιμές. Βγάζουμε τον μέσον όρο και αυτόν βάζουμε στο calibration (όπως βάλαμε παραπάνω το 0100 για να κάνουμε τη μέτρηση). Το ίδιο κάνουμε και όταν ο οργανωτής μας δίνει γραμμένο χλμ.
Αν θέλουμε να καλιμπράρουμε το Terratrip με το GPS το κάνουμε ή καλύτερα το τσεκάρουμε με μεγάλες αποστάσεις (πάνω από 10 χλμ για να έχουμε καλύτερη ακρίβεια).
Για να διορθώσουμε ένα calibtation, αφαιρούμε παλμούς αν γράφει λιγότερο και προσθέτουμε αν γράφει παραπάνω.
Το calibration το ξανακάνουμε αν αλλάξουμε λάστιχα και οτιδήποτε στη μετάδοση. Αν έχουμε δύο σετ λάστιχα μπορούμε να έχουμε δύο ξεχωριστά calibration για τον ίδιο αισθητήρα και κάθε φορά να αλλάζουμε μόνο το CAL (φαίνεται στη οθόνη σαν CAL1 & CAL2). Επίσης καλό είναι να σημειώνουμε στο βιβλιαράκι του Terratrip τους παλμούς του calibration για κάθε οργανωτή του οποίου τρέχουμε αγώνες (δεν αλλάζουν συνήθως ρυθμίσεις) για να έχουμε να κάνουμε μόνο έναν έλεγχο κάθε φορά. Καλό είναι να γράψετε και τους παλμούς για μια ρύθμιση με GPS.
Γιατί υπάρχουν τώρα αποκλίσεις στις μετρήσεις. Κυρίως από παρεμβολές και από μη ευθύγραμμα κομμάτια στο δρόμο. Για τις παρεμβολές τα είπαμε παραπάνω. Για τα υπόλοιπα ας δούμε την ακρίβεια ενός Terratrip. Αν έχουμε 500 παλμούς στο χλμ αυτό σημαίνει ότι παίρνουμε ένα παλμό για κάθε 2 μέτρα που διανύουμε. Αυτό μας δίνει αμέσως μια απόκλιση μέχρι 4 μέτρα στο χλμ εξαιτίας της θέσης στην οποία έχει σταματήσει ο επαγωγικός στην αρχή που μηδενίζουμε και στο τέλος που σταματάμε (αν έχει σταματήσει το δόντι ακριβώς πριν τον επαγωγικό κατά τον μηδενισμό με το που θα ξεκινήσουμε θα γράψει 2 μέτρα, το ίδιο και στο τέλος). Αν τώρα το χλμ έχει στροφές τότε ανάλογα με την ταχύτητα που κινούμαστε, το σύστημα μετάδοσης, μπλοκέ διαφορικά ή κεντρικά κλπ μπορούν να δώσουν επιπλέον αποκλίσεις. Γενικά μια απόκλιση της τάξης των 20-40 μέτρων στο χλμ θεωρείται αποδεκτή και σπάνια μπορούμε να κατέβουμε κάτω από αυτήν. Μη ξεχνάτε ότι ούτε του οργανωτή το σύστημα είναι απόλυτο και θα έχετε και αρκετές άλλες παραμέτρους στον αγώνα που θα εισάγουν αποκλίσεις.
Στη περίπτωσή σου τώρα Vago, δες πρώτα απ’όλα αν έχεις παρεμβολές. Ένας άλλος λόγος θα μπορούσε να είναι το περιορισμένης που έχεις πίσω αν ο δρόμος με το χλμ έχει στροφές. Τέλος, να έχεις πάρει λάθος καλώδιο για τον παλμό που δίνει το αυτοκίνητο (ένα συνηθισμένο λάθος είναι να χρησιμοποιείς το καλώδιο που φεύγει από το ταχύμετρο και πάει στον εγκέφαλο, που δεν είναι παλμός αλλά μια συνεχή διακύμανση της τάσης, η οποία αυξάνει όσο μεγαλώνει η ταχύτητα). Ακόμα, ξανακάνε ένα calibration όπως το λέω παραπάνω με ευθεία και μέσον όρο τιμών (η διαφορά σου είναι περίπου 16 παλμοί με 3,175 μέτρα ανά παλμό, όπως τα λες, και θα μπορούσε ίσως να κατέβει). Έλεγξέ τα όλα αυτά και πες μου μήπως και βρούμε την άκρη.