Να ευχηθώ σε όλους καλή χρονιά.
Μετά να ευχαριστήσω για τα καλά σας λόγια.
Φιλέ panos, συμφωνώ απολύτως με το underpowered σχόλιο για τα Land Rover. Aπό την άλλη μεριά όμως να σου πώ ότι υπάρχει μία λογική εξήγηση γιατί, τουλάχιστον παλαιότερα, η εταιρεία ΔΕΝ ΕΠΙΘΥΜΟΥΣΕ να υπάρχουν δυνατοί κινητήρες στα συγκεκριμένα αυτοκίνητα.
Η λογική ήταν ότι το Land Rover είναι εργαλείο δουλειάς και το εργαλείο συνήθως ΔΕΝ το χρησιμοποιεί ο εργοδότης (ο οποίος κάθεται στο γραφείο του και πληρώνει) αλλά ο εργαζόμενος (ο οποίος δουλεύει με το εργαλείο και τις πιό πολλές φορές δεν του φέρεται και απολύτως με το "γάντι")
Αν λοιπόν τα εργαλεία αυτά (θυμίσου συζητάμε για Λαντ Ροβερ και όχι για Ρεηντζ) είχαν μεγάλη ιπποδύναμη και ισχυρή ροπή καταλαβαίνεις ότι το ποσοστό ζημιών, ιδίως σε εξαρτήματα συστημάτος μετάδοσης, θα ήταν πολύ υψηλό και άρα τα αυτοκίνητα θα ήταν αντιπαραγωγικά.
Από την άλλη πλευρά όταν τα Land Rover άρχισαν να γίνονται αντικείμενα πόθου και ιδιωτών (συζητάμε για τα μέσα με τέλη της δεκαετίας του 1990) τότε το εργοστάσιο κατάλαβε ότι αν ήθελε να πουλάει θα έπρεπε να εφοδιάσει τα αυτοκίνητα με δυνατά μοτέρ, πράγμα που έγινε για την αγορά της Αμερικής για τα Defender και για όλη την υπόλοιπη αγορά για το Discovery και το Range Rover.
Bεβαίως η Βρεταννική εκδοχή του δυνατού κινητήρα έχει πολλά να ζηλέψει από αυτήν ενός Γερμανικού μοτέρ.
Για το λόγο αυτό και έχουμε φτάσει στο σημείο το Range Rover να έχει γερμανικό μοτέρ που και πάλι δεν λέει και πολλά πράγματα στην έκδοση βενζίνης ή δεν λέει απολύτως τίποτα σε σύγκριση με τον συναγωνισμό (βλ. VW Touareg V10) στην έκδοση με πετρέλαιο.
Τελος πάντων το γεγονός είναι οτι όντως τα Land Rover και Range Rover ζητούν πιό δυνατούς κινητήρες για να είναι συμβατά με αυτό που η αγορά ζητάει πλέον.
Το μόνο καλό είναι ότι τα μοτέρ των Land Rover/Range Rover επιδέχονται "κουρδίσματος" με πολύ καλά αποτελέσματα.
----------
Τώρα όσον αφορά το θέμα της συζήτησης.
Panos έχεις απόλυτο δίκαιο.
Το βάρος του οχήματος είναι αυτο που παίζει ιδιαίτερα σημαντικό ρόλο στο κατά πόσο ένα ελαστικό μπορεί να λειτουργήσει ως flotation.
Σίγουρα το 215 σε ένα Land Rover δύο τόννων δέχεται το διπλάσιο βάρος από ότι σε ένα Jimny 1000 κιλών.
Αρα, στην περίπτωση του Jimny, ασκεί την μισή πίεση στο έδαφος και σίγουρα έχει περισσότερα χαρακτηριστικά επίπλευσης από ότι στο Land Rover.
O χρυσός κανόνας για το τί μπορεί να θεωρηθεί flotation tyre (ελαστικό επίπλευσης) είναι η πίεση που αυτό (το ελαστικό) ασκεί να είναι ίδια ή κατά το δυνατό μικρότερη από αυτή που ασκεί το ανθρώπινο πέλμα (όχι παπούτσι που έχει μεγαλύτερη επιφάνεια) στην ζητούμενη επιφάνεια.
Ενδεικτικά αναφέρω πως τα οχήματα της Πυροσβεστικής (Hagglunds) που βλέπουμε να μαζεύουν τους ανεγκέφαλους (?, λίγο βαρύ αλλά νομίζω σωστό) που συχνά χάνονται στα χιόνια γιατί δεν έχουν δεί το δελτίο καιρού πρίν φύγουν, ασκούν περίπου τα 4/5 της πίεσης του ανθρωπίνου πέλματος ανά τετραγωνικό εκατοστό επιφανείας πρόσφυσης.
Πρέπει να πούμε όμως ότι τα οχήματα αυτά έχουν ερπύστριες.
Αλλή περίπτωση όμως οχήματος με flotation tyres είναι τα 6Χ6 ή 8Χ8 σαν το ΑRGO. Ο superspy θα πρέπει να έχει δει αυτό που έχω στον κήπο μου για restoration. Οσοι είναι περίεργοι για περισσότερες πληροφορίες μπορούν να κοιτάξουν εδώ.
http://argoatv.com/
(αν κάποιος ενδιαφέρεται για μεταχειρισμένα τέτοια να μου πεί για να τον στείλω εκεί που αγόρασα το δικό μου)
Αν λοιπόν η πίεση που ασκούν τα 255 λάστιχα του Jimny, έστω και κατεβασμένα στα 0.8 bar είναι μικρότερη ή ίση με αυτή του ανθρωπίνου πέλματος, τότε σίγουρα έχεις flotation tyres και βεβαιώς θα σε βοηθούν στο να μην κολλήσεις με την έννοια του να μην βυθιστεί το όχημα στο χιόνι/λάσπη/άμμο.
Από εκεί και πέρα έχουμε όμως και το θέμα του σχεδίου του πέλματος και της "γλύκας" της εφαρμογής της δύναμης του μοτέρ έτσι ώστε ναι μεν να διατηρείται ο συντελεστής αντίστασης αυξημένος ώστε να "δαγκώνει" το πέλμα και να προχωράς (να έχει πρόσφυση και κίνηση προς της ζητούμενη κατεύθυνση) αλλά να μην είναι ούτε πολύ μεγάλος (ώστε να μην μπορείς να κουνηθείς και τελικά να σκάβει το λάστιχο και να βυθιστείς) αλλά και ούτε πολύ μικρός ώστε να χαζοσπινάρει και να μένεις απλώς στην επιφάνεια ή να γλυστράς στην κατηφόρα/γκρεμό/δεντρο/μπαριέρες κλπ.
Πάλι πολλά είπα, συγγνώμη αν κούρασα.
Παντελής
Υ.Γ. Κάτι το οποίο θα πρέπει επίσης να συζητήσουμε επί του θέματος είναι ότι αν αυξάνουμε το πλάτος του ελαστικού αλλά κρατάμε την περιφέρεια του (ή διάμετρο) σταθερή τότε ΔΕΝ αυξάνουμε την επιφάνεια πρόσφυσης αλλά απλώς μεταβάλουμε την μορφή της. Οσο πιό πλατύ το λάστιχο ιδίας διαμέτρου, τόσο πιό μικρό γίνεται σε μήκος το "πάτημά" του.
Μικρό σε μήκος πάτημα έχει μεγαλύτερη πρόσφυση και συντελεστή αντίστασης/τριβής σε επιτάχυνσή και επιβράδυνση άρα και σε δυνατότητα εφαρμογής κινητήριας δύναμης (άρα σπινάρει πιό δύσκολα αλλά απαιτεί και περισσότερη δύναμη για κίνηση)
Από την άλλη πλευρά όμως δίνει αρνητικά αποτελέσματα σε κράτημα στις στροφές (πλάγιες επιταχύνσεις)