Off-Road.gr

Θέματα Ευρετήριο Δ. Συζήτησης Αρχεία

GPS & Χάρτες

Ο προσανατολισμός είναι μια βασική ικανότητα του ανθρώπου. Τι γίνεται όμως όταν τον βοηθάει και η τεχνολογία;

GPS & Χάρτες

Δημοσίευσηαπό dista » 18 Μαρ 2004, 12:19

Ενημέρωση περί χαρτών.
Η Ανάβαση έβγαλε και φορτώνει σε GPS χάρτη για όλη την Ελλάδα με όλο το οδικό δίκτυο μέχρι κύριους και δευτερεύοντες βατούς χωματόδρομους, 10.500 πόλεις και οικισμοί, τοπονύμια, λίμνες και ποταμοί, ορεινά συγκροτήματα και ακριβή ακτογραμμή.
Ακόμα αναλυτικοί χάρτες με πλήρη στοιχεία (μέχρι και υσουψείς, μονοπάτια κλπ) για τις εξής περιοχές: Ταύγετος - Μάνη, Χελμός - Ζήρια, Πάρνηθα, Καλίδρομο - Παρνασός - Οίτη - Γκιώνα - Βαρδούσια, Δυτική Στερεά, Πήλιο, Όλυμπος, όλα τα Άγραφα, Τζουμέρκα, Κόζιακας, Ζαγόρι - Βάλια Κάλντα.
Οι χάρτες φορτώνονται προς το παρόν μόνο στη Ανάβαση σε Garmin και Magellan.
Άβαταρ μέλους
dista
450cc
450cc
 
Δημοσιεύσεις: 479
Εγγραφή: 03 Νοέμ 2003, 10:24
Τοποθεσία: Μαρούσι Αθήνα

Δημοσίευσηαπό dista » 12 Αύγ 2004, 08:35

Μιας και πήρα κάνα δύο pm για χάρτες σε GPS και αντίστοιχα προγράμματα, λέω να τα γράψω εδώ και για όσους άλλους ενδιαφέρονται.
Κατ’ αρχήν να διευκρινίσουμε ότι γενικά υπάρχουν δύο ειδών δεδομένα για χαρτογράφηση. Τα raster που είναι, με απλά λόγια, εικόνες που περιέχουν όλες τις πληροφορίες του χάρτη και οι οποίες δεν μπορούν να μεταβληθούν, μετακινηθούν κλπ ανεξάρτητα. Τέτοια αρχεία υπάρχουν έτοιμα (πχ. Οι χάρτες της Ανάβασης σε CD) ή τα δημιουργούμε σκανάρωντας ένα τυπωμένο χάρτη. Οι εικόνες αυτές για να είναι χρήσιμες και αξιοποιήσιμες από ένα GPS ή ένα πρόγραμμα πρέπει να καλιμπραριστούν στα απλά προγράμματα ή να γεωαναφερθούν - προβληθούν στα επαγγελματικά (GIS) ώστε να ξέρει το πρόγραμμα τις συντεταγμένες (θέση πάνω στη επιφάνεια της γης) του κάθε σημείου (pixel) της εικόνας. Στα απλά προγράμματα χρησιμοποιούμε από 2 έως αρκετά εμφανή σημεία της εικόνας με γνωστές συντεταγμένες οι οποίες πρέπει να είναι στο ίδιο σύστημα αναφοράς (datum) με αυτό του χάρτη, δηλώνοντάς το πάντα και στο πρόγραμμα. Όταν στα προγράμματα αυτά αλλάζουμε σύστημα (πχ. αν έχουμε χάρτη σε ED50 όπως είναι της ΓΥΣ και πάμε σε WGS84 που πρέπει για να δουλέψουμε με στοιχεία από GPS) αυτά απλά στρίβουν την εικόνα για να ταιριάξει όσο το δυνατό με το νέο σύστημα. Για να είναι ένας τέτοιος χάρτης αξιοποιήσιμος και να μας δίνει ακριβείς πληροφορίες πρέπει να είναι φτιαγμένος (και να το γνωρίζουμε) σε κάποιο σύστημα αναφοράς και όχι σαν «ζωγραφιά». Προγράμματα που χρησιμοποιούν δεδομένα raster είναι το Ozi για PC και PDA, το TrakMaker για PC, το PathAway για Palm και iQue κ.α. καθώς και όλα τα προγράμματα GIS (ArcView, ArcInfo, MapInfo κ.α.). Στα προγράμματα GIS έχουμε τη δυνατότητα να γίνεται κανονική προβολή της εικόνας (τη ξαναφτιάχνουν ανά pixel από την αρχή) στο νέο σύστημα με πολύ καλύτερα αποτελέσματα και ακρίβεια για όλη την επιφάνεια της εικόνας.
Το δεύτερο είδος δεδομένων είναι τα διανυσματικά (vector). Σε αυτά έχουμε για κάθε αντικείμενο τις συντεταγμένες του και βάση αυτών το πρόγραμμα τα απεικονίζει στη σωστή θέση με ότι άλλες πρόσθετες πληροφορίες περιέχει. Έτσι για ένα δρόμο έχουμε μια σειρά από σημεία, τη κατηγορία του ( πχ. άσφαλτος, χώμα, βατότητα), το όνομα του κλπ, για μια τοποθεσία έχουμε ένα σημείο, τη κατηγορία του (πχ. πηγή, καταφύγιο, κορφή) το όνομα του κλπ, για μια περιοχή (πχ τα όρια μιας πόλης, μια λίμνη) έχουμε ένα κλειστό πολύγωνο πάλι με κατηγορία, όνομα κλπ. Τέτοια δεδομένα περιέχουν τα GPS με δυνατότητα χάρτη (το basemap και οι χάρτες που φορτώνουμε) καθώς και τα δεδομένα που καταγράφουμε με αυτά (waypoints και tracks) ή με προγράμματα που είναι συνδεδεμένα με GPS και κάνουν καταγραφή. Τα διανυσματικά δεδομένα βολεύουν πάρα πολύ γιατί έχουν πολύ μικρότερο μέγεθος από μια εικόνα και μπορούν να επεξεργαστούν με πάρα πολλούς τρόπους. Μπορούν να ομαδοποιηθούν, να τους αλλάξουμε εύκολα χαρακτηριστικά, να τα μετατρέψουμε, να τα εμφανίσουμε και αποκρύψουμε κατά βούληση και τμηματικά, να τα ενώσουμε ή χωρίσουμε και φυσικά να τα κωδικοποιήσουμε αλλά και να τα κλειδώσουμε. Το κακό είναι ότι μαζεύονται δύσκολα και είναι δυσεύρετα σε δωρεάν ή χαμηλή τιμή. Εκτός από τα προγράμματα GIS που χρησιμοποιούν και τα δύο είδη δεδομένων και τα απλά προγράμματα για GPS μπορούν να εμφανίσουν και τα δύο ταυτόχρονα με κάποιους πάντα περιορισμούς (ο κυριότερος ότι πρέπει και η εικόνα και τα δεδομένα να είναι στο ίδιο σύστημα και συντεταγμένες καθώς και ότι δεν μπορούμε να έχουμε παρά μια εικόνα τη φορά στην οθόνη).
Άρα στα GPS που παίρνουν χάρτες για να φτιάξουμε δικό μας χάρτη πρέπει να έχουμε ή να φτιάξουμε διανυσματικά δεδομένα. Δεν μπορούμε να εισάγουμε δεδομένα raster (εικόνες). Στα PDA, PALM και PC μπορούμε, ανάλογα με το πρόγραμμα που χρησιμοποιούμε, να έχουμε και τα δύο.
Διανυσματικά δεδομένα για την Ελλάδα δεν υπάρχουν σε δωρεάν μορφή, απ’ ότι ξέρω εγώ τουλάχιστον, για τους απλούς χρήστες (οι ασχολούμενοι επαγγελματικά έχουν ή βρίσκουν μερικά). Υπάρχουν κάποια λίγα και αυτά όχι με μεγάλη ακρίβεια, στο internet και κυρίως σε κρατικά site στην Αμερική (μπορείτε να βρείτε μια αρκετά καλή ακτογραμμή, αρκετά σημεία ενδιαφέροντος κλπ).
Έτοιμα μπορείτε να αγοράσετε, κωδικοποιημένα πάντα, εκτός από αυτά που παρέχουν οι κατασκευαστές GPS και που για την Ελλάδα είναι απλά τα βασικά και με πολύ χαμηλή ακρίβεια αλλά για την υπόλοιπη Ευρώπη είναι καταπληκτικά (σε πρόσφατο ταξίδι στην Ιταλία με πήγε στη πόρτα της εταιρείας σε κωμόπολη έξω από το Τορίνο το Mapsource της Garmin), από την Ανάβαση για αρκετές περιοχές αναλυτικά καθώς και όλη την Ελλάδα με όλο το βασικό οδικό δίκτυο και όλους τους οικισμούς, αρκετά βενζινάδικα, μοναστήρια κλπ, που τα φορτώνει η ίδια σε GPS Garmin και Magelan, από το Σκορδίλη για Αθήνα, Θεσ/κη και Ηράκλειο αναλυτικά με δίκτυο πόλεως (με αρκετές ελλείψεις αλλά μεγάλη ακρίβεια) και ένα απλό δίκτυο μικρής ακρίβειας για την υπόλοιπη Ελλάδα (αναμένετε η δεύτερη έκδοση με επιπλέον Πάτρα, Βόλο κ.α. καθώς βελτιώσεις για τα προηγούμενα) που και πάλι φορτώνετε και κλειδώνει με το συγκεκριμένο GPS της Garmin. Επίσης υπάρχουν τα κλειστά πακέτα πλοήγησης όπως της MLS, που βασίζονται σε ένα είδος Car PC, αλλά δεν επιτρέπουν τη χρήση άλλων χαρτών και βασίζονται μεν σε διανυσματικά δεδομένα αλλά στο πακέτο έχουν εξαχθεί και χρησιμοποιούνται σαν raster. Τελευταία κυκλοφόρησε από το Γερμανό ένα νέο πακέτο σε PDA με στοιχεία για Αθήνα κλπ αλλά δεν το έχω δει ακόμα για να ξέρω το είδος των δεδομένων και για το αν δέχεται άλλους χάρτες. Πάντως σαν PDA θα μπορείτε να του προσθέσετε ένα πρόγραμμα για να δουλέψετε με ότι δεδομένα θέλετε.
Για να φτιάξετε τώρα δεδομένα και κατ’ επέκταση χάρτες. Εδώ είναι το ζουμί λοιπόν.
Κατ’ αρχήν η βασική πηγή μπορεί να είναι οι καταγραφές διαδρομών στο GPS ή σε κάποιο πρόγραμμα και η συλλογή waypoints, δικά σας, φίλων ή δημοσιευμένα στο internet. Εδώ, όπως και πάντα όταν ασχολούμαστε με δεδομένα, θέλει μεγάλη προσοχή να συμφωνούν το σύστημα αναφοράς και οι συντεταγμένες, καθώς επίσης και όταν κάνουμε καταγραφή σε κάποιο πρόγραμμα, γιατί πολλά GPS ενώ είναι ρυθμισμένα σε ένα άλλο από το WGS84 datum η πληροφορία NMEA που στέλνουν στο πρόγραμμα παραμένει στο WGS84.
Η άλλη πηγή είναι η χρήση ενός προγράμματος που υποστηρίζει raster ώστε να εισάγουμε ένα χάρτη και πάνω σε αυτόν να ψηφιοποιήσουμε με το ποντίκι (με κόπο και πολύ χρόνο) ότι στοιχεία θέλουμε (Ozi, TrackMaker, MapEdit ή κάποιοGIS).
Αφού μαζέψαμε τα στοιχεία που θέλουμε ερχόμαστε στο σημείο να τα εισάγουμε στο GPS σαν χάρτη (και όχι σαν track, route ή waypoints που είναι κάτι άλλο πιο απλό αλλά δεσμευτικό). Θα σας πω για τα Garmin μιας και με αυτά μόνο ασχολούμαι.
Η Garmin χρησιμοποιεί διανυσματικά δεδομένα σε ένα δικό της φορμάτ στο οποίο πρέπει να μετατραπούν τα δικά σας. Επίσης θέλει προσοχή στο ότι ενώ μπορείτε να φορτώσετε όσους αναλυτικούς χάρτες θέλετε (αρκεί να τους χωράει η μνήμη του GPS), οι νέοι χάρτες θα σβήσουν τους παλαιούς αναλυτικούς που έχει μέσα (το basemap ΔΕΝ επηρεάζεται). Άρα δεν μπορείτε να προσθέσετε χάρτες παρά μόνο να φορτώσετε ένα νέο πακέτο. Προσοχή λοιπόν, αν έχετε στο GPS ένα χάρτη και τον θέλετε και στο καινούργιο πακέτο θα πρέπει να τον έχετε και σαν αρχείο στο PC (να τον πάρετε από το GPS δεν γίνεται και έτοιμους χάρτες σε αρχείο δεν σας δίνει κανένας γιατί μπορούν τότε να αντιγραφούν και να επεξεργαστούν με κατάλληλα προγράμματα).
Αφού μετατρέψετε τα δεδομένα σε φορμάτ Garmin (υπάρχουν δύο προγράμματα που κάνουν αυτή τη δουλειά και θα δούμε στη συνέχεια), έχετε δύο τρόπους να τα φορτώσετε στο GPS. Ο ένας είναι να δηλώσετε (να κάνετε registry) τα αρχεία σας (χάρτες) στο MapSource της Garmin και μέσω αυτού να τα δείτε και να τα στείλετε στο GPS, μαζί αν θέλετε και με κάποιους χάρτες που περιέχει ήδη το MapSource. Ο δεύτερος τρόπος είναι με ένα αυτόνομο πρόγραμμα που στέλνει κατευθείαν το πακέτο των χαρτών στο GPS (πάντα σβήνοντας το παλαιό, μιας και αυτό είναι θέμα του πρωτοκόλλου επικοινωνίας της Garmin).
Τα ίδια ισχύουν και για το iQue αναφορικά με το πρόγραμμα που δίνει μαζί η Garmin απλώς εδώ χρειάζεται μια ακόμα μετατροπή για να γίνει το αρχείο σε φορμάτ Palm. Για το Pathaway που διαβάζει μόνο raster μπορούμε να δούμε μόνο tracks και waypoints πάνω από την εικόνα (μακάρι να μπορούσαμε να δούμε και διανυσματικά, θα έλυνε πολλών τα χέρια). Βέβαια μπορούμε, με κατάλληλο πρόγραμμα, ένα αρχείο με διανυσματικά δεδομένα να το εξάγουμε σαν εικόνα και μάλιστα γεωαναφερμένη ώστε να τη δούμε στο Pathaway.
Ένα άλλο χρήσιμο στοιχείο που υπάρχει στα Garmin (δυστυχώς δεν ξέρω για άλλα GPS) είναι ότι μπορεί ένας χάρτης όταν φτιάχνεται να δηλωθεί σαν «διαφανής» έτσι ώστε να είναι πάντα ορατός πάνω από οποιονδήποτε άλλο χάρτη. Αυτό είναι χρήσιμο για παράδειγμα όταν έχουμε μια μεγάλη συλλογή από σημεία ενδιαφέροντος ή κάποιες καταγραφές και θέλουμε να εμφανίζονται στο GPS χωρίς να μας κρύβουν από την οθόνη έναν έτοιμο χάρτη και τις πληροφορίες που αυτός έχει. Τη μέθοδο αυτή χρησιμοποιεί και η Garmin στους χάρτες με POI (Point Of Interest) που δίνει με το MapSource ώστε να εμφανίζονται πάνω στους αναλυτικούς χάρτες της.
Τώρα αν θέλετε να φτιάξετε χάρτες με πλοήγηση (routable) τα πράγματα και κυρίως τα δεδομένα γίνονται ακόμα πιο περίπλοκα, μιας και χρειάζεστε περισσότερα στοιχεία όπως κατηγορίες δρόμων και ταχύτητας, μονοδρομήσεις, διασταυρώσεις, αριστερές στροφές, έξοδοι αυτοκινητοδρόμων κλπ καθώς και κατάλληλο πρόγραμμα.

Υπομονή γιατί πρέπει να φύγω..... :cry: Η συνέχεια στο επόμενο δυστυχώς μιας και η κατασκευή χάρτη θέλει αρκετή δουλειά και εργαλεία :evil:
Άβαταρ μέλους
dista
450cc
450cc
 
Δημοσιεύσεις: 479
Εγγραφή: 03 Νοέμ 2003, 10:24
Τοποθεσία: Μαρούσι Αθήνα

Δημοσίευσηαπό maverickman » 14 Αύγ 2004, 00:25

Ωρε θα με χασει η γυναικα μου....
ΕΑΝ ΔΕΝ ΚΟΙΤΑΣ ΕΚΕΙ ΠΟΥ ΠΑΤΑΣ ΘΑ ΠΑΣ ΕΚΕΙ ΠΟΥ ΚΟΙΤΑΣ...
Άβαταρ μέλους
maverickman
450cc
450cc
 
Δημοσιεύσεις: 689
Εγγραφή: 09 Οκτ 2003, 19:10
Τοποθεσία: Κaλαμαρια Θεσ/νικη

Δημοσίευσηαπό ttsog » 31 Αύγ 2004, 09:08

Καλημέρα και από εμένα!
Δηλαδή dista θέλεις να πεις ότι αν φορτώσω έναν χάρτη της Ανάβασης και μετά θέλω να φορτώσω και άλλον έναν, ο προηγούμενος θα χαθεί; Δεν υπάρχει τρόπος να γίνει "download" και να φορτωθούν και οι δύο μαζί;
ttsog
bicycle training wheels
 
Δημοσιεύσεις: 4
Εγγραφή: 31 Αύγ 2004, 09:04

Δημοσίευσηαπό dista » 31 Αύγ 2004, 13:26

Όπως έγραψα και παραπάνω, στα Garmin όταν φορτώνουμε χάρτη ή σετ χαρτών τότε το πρόγραμμα, όποιο και αν είναι αυτό, πρώτα διαγράφει τη μνήμη και μετά στέλνει τα νέα δεδομένα. Έτσι είναι σχεδιασμένο το πρωτόκολλο επικοινωνίας της Garmin και μάλλον δεν αλλάζει. Άρα πρέπει να έχουμε όλους τους χάρτες σε αρχείο για να τους φορτώσουμε σαν σετ.
Οι χάρτες στα Garmin είναι σε μορφή διανυσματική (σε ένα φορμά ειδικό της Garmin). Τα προγράμματα που υπάρχουν για επικοινωνία με τα Garmin δεν επιτρέπουν να κατεβάσεις τους χάρτες από τη μνήμη του Gps στο PC για να προστατεύουν το δημιουργό του χάρτη από κλοπή των δικαιωμάτων του, μιας και έχοντας στα χέρια του κάποιος διανυσματικά δεδομένα μπορεί να κάνει ότι θέλει με αυτά εύκολα και απλά, κάτι που δεν ισχύει για τις φωτογραφίες που οποιαδήποτε παρέμβαση φαίνετε ή που για να μετατραπεί σε διανυσματικά θέλει πολύ πολύ δουλειά και σίγουρα φένεται αν κάποιος το ψάξει. Επειδή στην Ελλάδα δεν υπάρχουν πολλά διανυσματικά δεδομένα που πολλοί θα τα ήθελαν για διάφορους λόγους, οι εταιρείες (προς το παρόν στην Ελλάδα μόνο η Ανάβαση και ο Σκορδίλης – Telenavis) φορτώνουν τα δεδομένα είτε οι ίδιοι απευθείας στο Gps (Ανάβαση) είτε με ειδικό πρόγραμμα σε CD που κλειδώνει με το S.N. του Gps (Σκορδίλης – Telenavis). Στη δεύτερη περίπτωση μπορείς να έχεις στο Gps μόνο το συγκεκριμένο χάρτη αλλά μπορείς οποιαδήποτε στιγμή να φορτώσεις κάποιον άλλο και όταν τον χρειαστείς πάλι να τον ξαναβάλεις από το CD κ.ο.κ. αλλά ποτέ μαζί με άλλους. Στη περίπτωση της Ανάβασης μπορούν να σου φορτώσουν όποιο συνδυασμό από χάρτες θέλεις αρκεί να χωρούν στη μνήμη (ακόμα και σε συνδυασμό με ναυτικούς, αρκεί να έχεις το CD) αλλά πρέπει να τους πας ή να τους στείλεις το Gps. Αν έχεις αγοράσει ένα χάρτη τότε με ένα καινούργιο που θα πάρεις θα σου βάλουν και τον παλιό χωρίς να τον ξαναπληρώσεις. Το πρόβλημα είναι όταν θέλεις να βάζεις και να βγάζεις και δικούς σου χάρτες που θα πρέπει να τους πας το αρχείο να το προσθέσουν στο σετ.
Για τους χάρτες της ίδιας της Garmin τώρα υπάρχουν δύο περιπτώσεις. Στη πρώτη περίπτωση (πχ. MapSource Europe που δεν χρειάζεται κλειδί ενεργοποίησης), έχουμε στο CD τα αρχεία ξεκλείδωτα και άρα μπορούμε να τα δούμε – επεξεργαστούμε με ένα πρόγραμμα που διαβάζει το φορμάτ της Garmin. Στη δεύτερη περίπτωση (πχ. City Select ή Blue Charts), που χρειάζεται κωδικό ενεργοποίησης τα αρχεία είναι προστατευμένα, δεν ανοίγουν με άλλα εκτός MapSource προγράμματα και κλειδώνουν με το S.N. του Gps ώστε να μη μπορούν να φορτωθούν σε άλλο.
Έτσι έχουν τα πράγματα με τα Garmin. Μέχρι στιγμής δεν υπάρχει πρόγραμμα (τουλάχιστον δημοσιευμένο) που να παίρνει από το Gps τον ή τους χάρτες και κατά τη γνώμη μου καλώς μιας και από προσωπική εμπειρία ξέρω ότι η δουλειά, τα χιλιόμετρα και το περπάτημα που χρειάζεται για να μαζέψεις δεδομένα είναι τεράστια και θα ήταν άδικο για όλους αυτούς τους ανθρώπους που το έκαναν, για να έχουμε εμείς φτηνούς και αξιόπιστους χάρτες στη παλάμη μας, να τους τα πάρει κάποιος και να βγεί να τα αξιοποιήσει χωρίς κόπο και κόστος.

ΥΓ. Για το iQue είναι λίγο διαφορετικά τα πράγματα :twisted: , μιας και εκεί μπορούμε με κάποιο τρόπο να βάζουμε και να βγάζουμε ένα σετ χαρτών από τη μνήμη χωρίς όμως να προσθέτουμε ή να αλλάζουμε το κάθε σετ :( .
Άβαταρ μέλους
dista
450cc
450cc
 
Δημοσιεύσεις: 479
Εγγραφή: 03 Νοέμ 2003, 10:24
Τοποθεσία: Μαρούσι Αθήνα

Δημοσίευσηαπό taxideytis » 31 Αύγ 2004, 21:23

ζαλιστηκα
Άβαταρ μέλους
taxideytis
250cc
250cc
 
Δημοσιεύσεις: 364
Εγγραφή: 18 Νοέμ 2003, 23:42
Τοποθεσία: menidi

Δημοσίευσηαπό jimnyblue » 01 Σεπ 2004, 00:45

Διαβαζω τα post με πολυ ενδιαφερον και σκεφτομαι να μπω και εγω στο club των GPSαδων. :D Με ενδιαφερει να κραταω διαδρομες, και να κανω backtracking (να βλεπω και χαρτη κατα προτιμηση!)

Εχω μια πολυ βασική ερωτηση. Στο αυτοκίνητο είναι απαραίτητη η εξωτερική κεραία για να έχουμε σωστό στίγμα;;;

Εχω ρωτησει για τα Vista και Legent, και δεν παιρνουν εξωτερικη κεραια. Αν και στην Αναβαση μου ειπαν οτι το Vista παιρνει εξωτερικη, μιας αλλης εταιριας :?:
Για το Magellan Sportrak Pro διαβασα οτι εχει απο τα καλυτερα receiver σε αυτη τη κατηγορια, αλλα δεν ξερω αν παιρνει εξωτερικη.

Το garmin 60C που πολυ με αρεσε, παιρνει και κεραια. Οι τιμες που πηρα ειναι: 60C-581 EUR, κεραια-100 EUR!!!, φορτιστης αυτοκ.-30 EUR Μαλλον η τιμη πλησιαζει τη λυση του PDA. Που απο οτι καταλαβα οι καλυτερες λυσεις που τα κανουν ολα, ειναι με PC η με PDA.

Υπαρχει και ενα καλο και σχετικα φτηνο που ανακαλυψα εχθες http://www.e-shop.gr/sql/show_per.phtml?id=PER.92650 το οποιο ειναι ετοιμο πακετο με s/w, χαρτες, φορτιστη, κεραια, car mount κλπ
jimnyblue
80cc big bore scooter
80cc big bore scooter
 
Δημοσιεύσεις: 57
Εγγραφή: 11 Ιούλ 2003, 23:52

Δημοσίευσηαπό georgek » 01 Σεπ 2004, 06:58

Επειδή μου δημιουργήθηκαν κάποιες απορίες, αν μπορείτε να μου ξεκαθαρίσετε κάποια πράγματα.
Εγώ έχω το GPS της Magellan Meridien Marine. Σε αυτό φορτώνω χάρτες με τσιπάκι. Επίσης έχει καλώδιο σύνδεσης με υπολογιστή.
Μπορώ να φορτώσω χάρτες της Ανάβασης? Τί γίνεται όταν θα σβήσω το GPS ή θα ξαναβάλω μέσα το τσιπάκι? Θα χάσω τον χάρτη της Ανάβασης? Πως θα τον ανακτήσω? ΄Πρέπει να ξαναπάω το GPS στην Ανάβαση? Δίνουν CD με το οποίο μπορώ να ξαναφορτώσω τον χάρτη μόνος μου?
Να εύχεσαι να είναι μακρύς ο δρόμος,
γεμάτος περιπέτειες, γεμάτος γνώσεις!!!
Άβαταρ μέλους
georgek
250cc
250cc
 
Δημοσιεύσεις: 389
Εγγραφή: 22 Μαρ 2004, 17:03
Τοποθεσία: SERRES

Δημοσίευσηαπό dista » 01 Σεπ 2004, 11:53

georgek έγραψε:Επειδή μου δημιουργήθηκαν κάποιες απορίες, αν μπορείτε να μου ξεκαθαρίσετε κάποια πράγματα.
Εγώ έχω το GPS της Magellan Meridien Marine. Σε αυτό φορτώνω χάρτες με τσιπάκι. Επίσης έχει καλώδιο σύνδεσης με υπολογιστή.
Μπορώ να φορτώσω χάρτες της Ανάβασης? Τί γίνεται όταν θα σβήσω το GPS ή θα ξαναβάλω μέσα το τσιπάκι? Θα χάσω τον χάρτη της Ανάβασης? Πως θα τον ανακτήσω? ΄Πρέπει να ξαναπάω το GPS στην Ανάβαση? Δίνουν CD με το οποίο μπορώ να ξαναφορτώσω τον χάρτη μόνος μου?


Στα Magellan, απ'ότι ξέρω (αν και δεν τα ξέρω καλά), που πέρνουν κάρτα μνήμης (τσιπάκι) το αρχείο του χάρτη φορτώνετε στη κάρτα και μπορείς να προσθέσης και όποιο άλλο αρχείο (χάρτη) θέλεις αρκεί να μη σβύσης της Ανάβασης. Αν δεν έχεις χώρο παίρνεις άλλη μια κάρτα :( και έτσι μπορείς να έχεις μαζί σου όσους χάρτες θέλεις.
Πάντως για σιγουριά και για να σου εξηγήσουν τι μπορούν να σου βάλουν σε Magellan και πώς, πάρτους ένα τηλέφωνο (210-3218104) , είναι καλά παιδιά και εξυπηρετικότατοι (όταν δεν είναι πηγμένοι στη δουλειά :roll: ).
Άβαταρ μέλους
dista
450cc
450cc
 
Δημοσιεύσεις: 479
Εγγραφή: 03 Νοέμ 2003, 10:24
Τοποθεσία: Μαρούσι Αθήνα

Δημοσίευσηαπό dista » 01 Σεπ 2004, 13:43

Λοιπόν πάμε τώρα στα πιο δύσκολα και πιο ενδιαφέροντα.

Προγράμματα για να φτιάξουμε χάρτες σε φορμάτ Garmin και να τους φορτώσουμε στο Gps.

Όλα ξεκινούν από το ποιο πρόγραμμα θα χρησιμοποιήσουμε για να φτιάξουμε από τα δεδομένα μας το αρχείο σε φορμάτ Garmin (img). Υπάρχουν δύο προγράμματα που κάνουν αυτή τη δουλειά. Το ένα σε περιβάλλον Windows του Αυστριακού Peter (που παρεμπιπτόντως του αρέσει πάρα πολύ η Ελλάδα, έρχεται τακτικά και έχει φτιάξει ένα πολύ καλό χάρτη για τη Θάσο που δίνει σαν παράδειγμα για το πρόγραμμα του, και ετοιμάζει για Όλυμπο και Α.Μακεδονία, και που ξεκίνησε το πρόγραμμα επειδή δεν εύρισκε χάρτες ψηφιακούς για τη χώρα μας) mapdekode@gmx.net που είναι το MapDekode ( http://planeta.terra.com.br/informatica ... ntract.htm ή στο http://groups.yahoo.com/group/mapdekode) και το δεύτερο σε περιβάλλον Dos του Πολωνού Stanislaw Kozichi που είναι το GpsMapper ( http://gps.chrisb.org/en/main.htm ). Και οι δύο χρησιμοποιούν ένα ενδιάμεσο αρχείο σε text format για τα δεδομένα ώστε να μπορέσουν να τα μετατρέψουν σε format Garmin (img). Το MapDekode χρησιμοποιεί το format DBX και το GpsMapper το Polish format (MP). Και τα δύο προγράμματα είναι απλοί compilers του ενδιάμεσου αρχείου σε img. Για να φτιάξουμε τώρα το ενδιάμεσο αρχείο μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε για το μεν MapDekode το πρόγραμμα GpsTrackMaker ( http://www.gpstm.com/ ) που είναι freeware και το οποίο κάνει εισαγωγή από πάρα πολλά είδη δεδομένων vector (Txt, Ozi, MapInfo, ArcView, ArcInfo, Magellan κλπ) αλλά και δεδομένων raster (εικόνες) έτοιμα ή σκαναρισμένα, ψηφιοποιεί με το ποντίκι (δημιουργεί δηλαδή δεδομένα vector) και τα εξάγει σε format DBX έτοιμα για το MapDekode. Επίσης επικοινωνεί με τα περισσότερα Gps για να πάρει και να στείλει tracks, waypoints και routes αλλά και για online πλοήγηση. Στο site του θα βρείτε και ένα πολύ καλό άρθρο με έτοιμα παραδείγματα για το πώς θα φτιάξετε τον πρώτο σας χάρτη για Garmin σε συνεργασία με το MapDekode. Το MapDekode μπορεί να φτιάξει μόνο του το DBX από αρχεία Ozi , αλλά καλύτερα να τα περάσετε από το TrackMaker για να δείτε πως θα φαίνονται και ίσως να τους αλλάξετε κάποιες παραμέτρους, τουλάχιστον στην αρχή.
Για δε το GpsMapper υπάρχει το Ρωσικό MapEdit ( http://www.geopainting.com/en/index.html ) που και αυτό κάνει εισαγωγή από διάφορα format (Ozi, Magellan, MapInfo, ESRI κλπ), ανοίγει απευθείας ξεκλείδωτα αρχεία Garmin (όπως και το MapDekode που τα μετατρέπει σε DBX για να τα φορτώσει το TrackMaker), ρυθμίζει εύκολα όλες τις παραμέτρους που χρειάζονται για το αρχείο img (zoom levels, POI κλπ), φτιάχνει απευθείας το img χρησιμοποιώντας στο παρασκήνιο το GpsMapper, αλλά δεν χρησιμοποιεί δεδομένα raster ώστε να ψηφιοποιήσεις δεδομένα (πρέπει να χρησιμοποιήσεις ένα άλλο πρόγραμμα όπως τον Ozi και μετά να εισάγεις τα δεδομένα στο MapEdit). Είναι πιο χρήσιμο για να φτιάξουμε μεγάλους και πολύπλοκους χάρτες με πολλά επίπεδα, όταν έχουμε έτοιμα τα δεδομένα από κάποιο εξειδικευμένο πρόγραμμα (για απλά πράγματα Ozi για πολύπλοκα κάποιο GIS).
Να σας πω εδώ και δυο λόγια για τη ψηφιοποίηση. Γίνετε σε πρόγραμμα που υποστηρίζει και raster και vector δεδομένα και στη δική μας περίπτωση με το χέρι και το ποντίκι. Υπάρχουν προγράμματα πανάκριβα και πολύπλοκα που κάνουν και αυτόματη ψηφιοποίηση, κυρίως γραμμών που θέλουν και τη περισσότερη δουλειά, με ποιότητα αποτελέσματος που εξαρτάται από τη ποιότητα και τη πολυπλοκότητα του υπόβαθρου, αλλά δεν νομίζω ότι είναι της παρούσης. Το πρώτο πράγμα που πρέπει να κάνουμε είναι να βρούμε και να φτιάξουμε το υπόβαθρο. Αυτό μπορεί να προέρχεται από ένα χάρτη τυπωμένο που θα σκανάρουμε ή από έτοιμο ψηφιακό χάρτη σε raster (εικόνα, συνήθως σε jpg, tif, gif, bmp κλπ) όπως της Ανάβασης και, αν έχετε πρόσβαση, της ΓΥΣ, με βασική παράμετρο ο χάρτης να είναι φτιαγμένος με χαρτογραφική μέθοδο και να γνωρίζουμε το Σύστημα Αναφοράς ώστε να το δηλώσουμε στο πρόγραμμα. Ακόμα θα πρέπει να έχει σωστό Σύστημα Συντεταγμένων ή διαφορετικά να γνωρίζουμε τις συντεταγμένες δύο τουλάχιστον αντιδιαμετρικών σημείων του ώστε να τον καλιμπράρουμε στο πρόγραμμα σωστά.
Αφού εισάγουμε την εικόνα στο πρόγραμμα και τη καλιμπράρουμε ορίζοντας το Σύστημα (datum) του χάρτη (το πώς, εξαρτάται από το κάθε πρόγραμμα) έχουμε έτοιμο το υπόβαθρο μας πάνω στο οποίο θα δουλέψουμε. Με τα εργαλεία του προγράμματος μπορούμε να ψηφιοποιήσουμε πχ τους δρόμους ξεκινώντας από ένα σημείο και κάνοντας κλικ σε κάθε αλλαγή της κατεύθυνσης προσθέτουμε ένα σημείο μέχρι το τέλος του δρόμου. Κάθε πότε θα βάζουμε ένα σημείο έχει σχέση με την ακρίβεια της γραμμής που θέλουμε να πάρουμε (είναι το λεγόμενο βήμα, παρόμοιο με το βήμα καταγραφής που ορίζουμε στο Gps όταν κάνουμε καταγραφή ενός track). Ορισμένα προγράμματα (σαν το TrackMaker στη τελευταία του έκδοση) έχουν και ένα εργαλείο που, ορίζοντας του το βήμα καταγραφής, μετακινώντας το ποντίκι πάνω στη γραμμή βάζει μόνο του τα σημεία χωρίς ενδιάμεσα κλικ (στα απλά προγράμματα μόνο βάση της απόστασης ενώ στα επαγγελματικά GIS συνυπολογίζει και άλλες παραμέτρους για καλύτερα αποτελέσματα και μειωμένα σημεία). Αφού κλείσουμε τη γραμμή πρέπει να της δώσουμε όνομα, κατηγορία, τύπο κλπ. Για σημεία ενδιαφέροντος, οικισμούς κλπ με άλλο εργαλείο δημιουργούμε ένα σημείο (σαν τα waypoints που βάζουμε στο Gps) πάλι με όνομα, κατηγορία κλπ. Ακόμα μπορούμε με άλλο εργαλείο να φτιάξουμε πολύγωνα, για να ορίζουμε τα όρια μιας πόλης, μιας λίμνης, της κάλυψης του εδάφους κλπ, να τα χρωματίσουμε, να το στείλουμε στο παρασκήνιο κλπ. Όλα αυτά αποτελούν τα vector δεδομένα μας και θα είναι αυτά που θα φαίνονται στην οθόνη του Gps μας. Άρα όσο πιο πολλά και με μεγαλύτερη ακρίβεια δεδομένα ψηφιοποιήσετε τόσο καλύτερο και πληρέστερο χάρτη θα έχετε. Φυσικά και μπορείτε να εισάγετε και να συνδυάσετε στο χάρτη σας διαδρομές και σημεία που έχετε καταγράψει στο Gps ή ακόμα και να φτιάξετε χάρτη μόνο με αυτά. Όρεξη μόνο και χρόνο να έχετε και μπορείτε να φτιάξετε όσο πολύπλοκους χάρτες θέλετε (όλοι οι “σωστοί“ χάρτες με αυτή τη μέθοδο γίνονται, διαφέρουν βέβαια τα εργαλεία που είναι επαγγελματικά GIS, και απλώς μετά ρετουσάρονται, για να τυπωθούν, σε κάποιο πρόγραμμα επεξεργασίας εικόνας).
Αφού φτιάξουμε το αρχείο img μένει να το στείλουμε στο Gps. Η πρώτη λύση είναι να χρησιμοποιήσουμε το MapSource της ίδιας της Garmin. Για να γίνει αυτό πρέπει να κάνουμε registry το χάρτη στο MapSource. Αυτό γίνετε είτε χειροκίνητα προσθέτοντας μερικές καταχωρήσεις στο registry των windows, πράγμα δύσκολο και επικίνδυνο είτε μέσα από το MapDekode. Από τη στιγμή που γίνει το registry τότε μπορούμε να δούμε το χάρτη στο MapSource και φυσικά να τον φορτώσουμε, μόνο του ή μαζί με άλλους που έχουμε στο MapSource, στο GPS.
Η δεύτερη λύση είναι πάλι ένα πρόγραμμα του Stanislaw Kozichi ( http://gps.chrisb.org/en/main.htm ), το SendMap (πάλι σε Dos) που φορτώνει απευθείας τον ή τους χάρτες στο Gps (πάντα σβήνοντας πρώτα τους παλαιούς). Για το SendMap υπάρχει και γραφικό interface για όσους δεν τους αρέσει ή για τους νεότερους που δεν γνωρίζουν το Dos. Είναι το img2Gps ( http://homepage.ntlworld.com/mdipol/img2gps/ ).
Αυτά τα λίγα για αρχή ώστε να πάρετε μια γεύση με τη κατασκευή χάρτη για Gps.
Θα σας πρότεινα να κατεβάσετε το TrackMaker μαζί με το Help και το άρθρο για τη κατασκευή χάρτη με όλα τα παραδείγματα, καθώς και το MapDekode με το Help του και να πειραματιστείτε αφού τα διαβάσετε προσεκτικά. Για ότι απορίες έχετε τότε μπορούμε να συζητήσουμε αναλυτικά :shock: .
Άντε καλό κουράγιο και καλά ξενύχτια για όσους το αποφασίσετε :twisted: .

ΥΓ. Στο http://mapcenter.cgpsmapper.com/ μπορείτε να βρείτε ένα απλό χάρτη για την Αττική για να ξεκινήσετε καθώς και πολλούς για άλλες χώρες σε μορφή MP και img.
Άβαταρ μέλους
dista
450cc
450cc
 
Δημοσιεύσεις: 479
Εγγραφή: 03 Νοέμ 2003, 10:24
Τοποθεσία: Μαρούσι Αθήνα

Δημοσίευσηαπό taxideytis » 01 Σεπ 2004, 21:40

ολο τα διαβάζω και μπερδεύομαι...ναι εντάξει καλή η τεχνολογία αλλά μήπως ενας καλός χάρτης μπορεί να κάνει την δουλειά; Τώρα θα μου πείτε, κάποιος που μπαίνει τώρα στην πλοήγηση και είναι κάπως πιο εξοικειωμένος με τα ηλεκτρονικά μπορεί να του είναι πιο εύκολο το GPS αλλά ....απλά δουλεύω το εργαλείο στήν θάλλασσα οταν δέν έχεις σημείο αναφοράς ναι εκεί είναι απλό....αλλά στην Ελλαδίτσα μας ...ολες οι κορφές ...πιστεύω...λίγο πολύ είναι γνωστές ... τέλος πάντων...απλά μπερδεύομαι και να πώ και την μαύρη αλήθεια αν δεν κάνω μόνος μιά διαδρομή, να την ψάξω ρε αδελφε, δεν λέει.....αλλα ολα οσα αναφέρετε είναι ενδιαφέροντα....
Άβαταρ μέλους
taxideytis
250cc
250cc
 
Δημοσιεύσεις: 364
Εγγραφή: 18 Νοέμ 2003, 23:42
Τοποθεσία: menidi

Δημοσίευσηαπό dista » 02 Σεπ 2004, 11:40

Φίλε taxideyti γι’αυτό γίνονται όλα, γι’αυτό το ρημάδι τον καλό χάρτη.
Πέρα από τη πλάκα τώρα, έχεις απόλυτο δίκιο και το έχω γράψει κι’εγώ αρκετές φορές ότι ένας καλός τυπωμένος χάρτης είναι αναντικατάστατος και δεν πρέπει να λείπει από καμία έξοδο μαζί με μια καλή πυξίδα (μη ξεχνάμε ότι όλα αυτά τα ηλεκτρονικά σε εγκαταλείπουν όταν τα χρειάζεσαι). Το ίδιο ισχύει και στη θάλασσα φυσικά, όπου ο χάρτης, η πυξίδα του σκάφους και μια διοπτεύσεων δεν πρέπει να λείπουν από κανένα. Βέβαια το σημαντικότερο είναι να ξέρεις να τα δουλεύεις όλα αυτά. Να “διαβάζεις” ένα χάρτη, να βγάζεις στίγμα ή θέση και να προσανατολίζεσαι σε άγνωστο περιβάλλον. Δεν είναι δύσκολο (μόλις βρω λίγο χρόνο θα γράψω και γι’αυτό κάτι) και έχει και τη πλάκα του, ακόμα και σε γνωστές διαδρομές, να προσπαθείς πχ να βρεις ή να καταλάβεις τι είναι πίσω από τη ράχη ή το βουνό :roll: .
Σίγουρα τώρα η εξερεύνηση του άγνωστου, η ανακάλυψη ενός περάσματος, η ένωση δύο διαδρομών κλπ είναι το καλλίτερο κομμάτι μιας διαδρομής (ειδικά αν έχεις τίποτα χάρτες του 50 της ΓΥΣ :wink: και ψάχνεις να δεις πιο μονοπάτι περνάει ή έγινε χωματόδρομος), αν έχει δε και λίγες :shock: δυσκολίες είναι από αυτά που σου μένουν για πάντα :P .
Από την άλλη, ένα Gps είναι ανεκτίμητη βοήθεια, ακόμα και χωρίς χάρτη μιας και θα σε γυρίσει τουλάχιστον πίσω, στα δύσκολα ή όταν ο χρόνος, για κάποιο έκτακτο ή από λάθος σου :evil: περιστατικό, πιέζει. Στην ορειβασία δε και κυρίως στο χειμερινό βουνό μπορεί να σε σώσει. Μια φορά πχ στα Βαρδούσια χειμώνα ανεβαίναμε αργά το απόγευμα στο καταφύγιο και μετά το Σταυρό μας πιάνει μια χοντρή χιονοθύελλα με ομίχλη που δεν έβλεπες το απλωμένο μπροστά χέρι σου. Αν και έχω κάνει τη διαδρομή πάμπολλες φορές χειμώνα, χωρίς το Gps πιστεύω ότι δεν υπήρχε περίπτωση ούτε το καταφύγιο να βρω αλλά ούτε και να γυρίσουμε πίσω με ασφάλεια. Μια παρέα που ξεκίνησε πίσω μας με δύο πολύ πολύ έμπειρους ορειβάτες θα κοιμόταν σε χιονότρυπα :twisted: αν δεν βγαίναμε με τη σφυρίχτρα και τους φακούς να τους προσανατολίσουμε (χάρτης και πυξίδα σε τέτοιες συνθήκες δεν είναι αρκετά, χρειάζονται άλλες τεχνικές που για μεγάλες αποστάσεις είναι πολύ χρονοβόρες).
Ένα άλλο ωραίο με τα Gps και τη χαρτογραφία είναι η αρχειοθέτηση. Απ’ότι έχω καταλάβει έχεις και συ πάμπολλα χλμ. από την Ελληνική φύση στο ενεργητικό σου. Για σκέψου να τα είχες όλα αυτά καταγραμμένα και σε έναν ωραίο χάρτη στο PC μαζί με τα σημεία ενδιαφέροντος που θα είχες μαζέψει. Στην ουσία άχρηστα αλλά περί κολοκυθόπιτας ……. :D (τα γραμματόσημα βλέπεις τα βρίσκω πολύ βαρετά :( ).
Για νορμάλ συνθήκες βέβαια δεν είναι τίποτε άλλο από ένα ακόμη “παιχνιδάκι” για μεγάλους που παραμένουν πάντα παιδιά :D . Μήπως όμως και όλα αυτά που κάνουμε στα βουνά και τη θάλασσα παιχνίδια δεν είναι, που μας γεμίζουν τις μπαταρίες για να αντέξουμε μέχρι την επόμενη φορά :P
Άντε πάλι σας κούρασα με τη φλυαρία :evil:
Άβαταρ μέλους
dista
450cc
450cc
 
Δημοσιεύσεις: 479
Εγγραφή: 03 Νοέμ 2003, 10:24
Τοποθεσία: Μαρούσι Αθήνα

Δημοσίευσηαπό maverickman » 02 Σεπ 2004, 18:11

καποτε στον χορτιατη στην θεσσαλονικη σε χαλικοστρωμενο δρομο 6 παιδια αντρες :wink: ξεκινησαν την διασρομη χορτιατη περιστερα με αρκετο χιονι στην βαση και πολυ οσο ανεβαιναμε μηχανικη βλαβη ο ενας ανεβαινουμε ολοι στον αλλον κολαει και ο αλλος.
Επικοινωνουμε με την ΕΜΑΚ ωρα τους καλη το πρωτο πραγμα που ρωτησαν εαν ξερουμε την ακριβη μας θεση.
Και καλα, εχουμε κανει και 10 φορες τον δρομο και ξερουμε που ειμαστε αν ειναι η πρωτη φορα και οπως τοτε εχει τετοιο χιονι που το πτυοσκαπανο σκεπαζοταν στην στιγμη :?:
...μια τετοια ακολουθια σκεψεων με οδηγησε στο να μπω στο λουκι

για τους χαρτες ... θα συμφωνησω με τον dista πως τα βαριεμαι τα ατιμα τα γραμματοσημα... :wink:
ΕΑΝ ΔΕΝ ΚΟΙΤΑΣ ΕΚΕΙ ΠΟΥ ΠΑΤΑΣ ΘΑ ΠΑΣ ΕΚΕΙ ΠΟΥ ΚΟΙΤΑΣ...
Άβαταρ μέλους
maverickman
450cc
450cc
 
Δημοσιεύσεις: 689
Εγγραφή: 09 Οκτ 2003, 19:10
Τοποθεσία: Κaλαμαρια Θεσ/νικη

Δημοσίευσηαπό taxideytis » 03 Σεπ 2004, 23:52

ενταξει να ομολογήσω. Ειμαι με πενηντάρια και κατοστάρια της ΓΥΣ απο το 75 και μετά. (γυρνάω απο πιό παλιά). χμ...να πω οτι εχω ολη την ελλάδα? αντε τα βουνα. αλλα της road ειναι θα ελεγα ...μάλλον η road συμπληρώνει την ανάβαση...και αντίστροφα....πολυ καλοί. Εχω ετσι για χαβαλέ ολη την Ηπειρο σε κατοσταρι σε ενα cd αλλα ειμαι φανατικος του χαρτη και της απλής πυξίδας. Αλλα ....στη Θάλλασα GPS. τέλος. (ολοκληρη ιστορία η διόπτευση....ασε που δεν εχουμε και οργανο). Πάντως διαβάζω με ενδιαφέρον τα γραφόμενά σου. που ξέρεις καμιά φορά........
Άβαταρ μέλους
taxideytis
250cc
250cc
 
Δημοσιεύσεις: 364
Εγγραφή: 18 Νοέμ 2003, 23:42
Τοποθεσία: menidi

Δημοσίευσηαπό dista » 06 Σεπ 2004, 10:04

Για φέρε τίποτα μαζί σου στην εκδρομή μπάς κ’έχεις τίποτα πιο ενημερωμένο από τα δικά μου :roll: . Θα έχω μαζί μου laptop, κάνα δυο PDA και όλα τα σχετικά για να παίξουμε :P .
Όσο για τους χάρτες της Road είναι πράγματι πολύ καλοί (κι’εγώ έχω στο αυτοκίνητο πάντα ένα σετ από διακοσοπενηντάρια για γενική χρήση), βελτιώνονται συνέχεια (μη ξεχνάμε ότι έχουν καμιά δεκαριά χρόνια ενημερώσεων) αλλά δεν κάνουν για χρήση με Gps ή για ψηφιοποίηση, αφού δεν έχουν Σύστημα Αναφοράς (όσες φορές προσπάθησα να τους γεωαναφέρω δεν το κατάφερα, τον τραβάς από τη μια πλευρά και σου φεύγει η άλλη :( ). Από κει και πέρα τώρα, όλοι οι χάρτες έχουν λάθη και παραλήψεις γι’αυτό καλό είναι να έχεις και των δύο για να αλληλοσυμπληρώνονται όπως πολύ σωστά λές και συ.
Άβαταρ μέλους
dista
450cc
450cc
 
Δημοσιεύσεις: 479
Εγγραφή: 03 Νοέμ 2003, 10:24
Τοποθεσία: Μαρούσι Αθήνα

Επόμενο

Επιστροφή στο GPS Forum

Μέλη σε σύνδεση

Μέλη σε αυτή την Δ. Συζήτηση: Δεν υπάρχουν εγγεγραμμένα μέλη. Υπάρχουν 7 επισκέπτες