Δεκέμβριος 2009 ΕΘ.Ε.Α
ΑΓΩΝΕΣ 4Χ4
ΠΛΑΙΣΙΟ ΔΙΕΞΑΓΩΓΗΣ ΑΓΩΝΩΝ ΓΙΑ ΤΟ 2010
Η ΕΘ.Ε.Α λαμβάνοντας υπόψη τις προτάσεις της Επιτροπής 4Χ4 και μετά από τη συνάντηση εκπροσώπου της με τους οργανωτές Πρωταθληματικών Αγώνων με αυτοκίνητα 4Χ4, στη συνεδρίαση της 22/12/2009, προσδιόρισε το πλαίσιο διεξαγωγής των αντίστοιχων αγώνων ως εξής:
ΓΕΝΙΚΑ
• Οι αγώνες θα οργανώνονται και θα διεξάγονται με βάση το τρίπτυχο: Ασφάλεια, Διαφάνεια, Έλεγχος. Στη συνέχεια, θα πρέπει να δίδεται ιδιαίτερη βαρύτητα σε θέματα Προβολής και Προσέλκυσης Νέων Αγωνιζόμενων.
• Εντοπίζεται Πρόβλημα επάρκειας στελεχών για κάλυψη αγώνων 4Χ4. Θα καταβληθεί προσπάθεια για ενημέρωση και εκπαίδευση εξειδικευμένων στελεχών για τους αντίστοιχους αγώνες. Κάθε λέσχη μπορεί (και πρέπει) να εκπαιδεύσει στελέχη αγώνων. Η επιτροπή είναι διατεθειμένη να βοηθήσει τις λέσχες που δεν έχουν εισηγητές. Παράλληλα θα εξασφαλίζει το απαραίτητο εκπαιδευτικό υλικό. Σε δεύτερη φάση θα οργανωθούν περιφερειακά σεμινάρια.
• Για το 2010 όλοι οι αγώνες κατηγοριών με αυτοκίνητα αγωνιστικών προδιαγραφών δεν θεωρούνται παιδιές. Για τα πληρώματα των κατηγοριών αγωνιστικών αυτοκινήτων (με εξοπλισμό ασφαλείας
– cage, καθίσματα κλπ.) θα εκδίδονται ανάλογες αγωνιστικές άδειες όπως ορίζεται από τις σχετικές Εγκυκλίους της ΕΘ.Ε.Α. Προβλέπεται Ειδική ρύθμιση για ετήσιες licenses των αγώνων 4Χ4 μη αγωνιστικών αυτοκινήτων (χωρίς εξοπλισμό ασφαλείας).
• Οι οργανωτές θα πρέπει να μελετούν - εφαρμόζουν με κάθε λεπτομέρεια τους Γενικούς και Τεχνικούς Κανονισμούς και τις Εγκυκλίους της ΕΘΕΑ της χρονιάς.
• Θα ορίζεται από την ΕΘΕΑ ένας Πρόεδρος Αγωνοδικών και ένας Παρατηρητής (που μπορεί να είναι το ίδιο πρόσωπο) σε κάθε αγώνα πρωταθλήματος. Επίσης και Τεχνικός Έφορος αν κρίνεται απαραίτητο. Τα έξοδα των στελεχών αυτών θα καλύπτονται από τον οργανωτή. Στον Παρατηρητή θα παρέχεται από τον Οργανωτή κατάλληλο αυτοκίνητο με Halda.
• Απαγορεύεται η συμμετοχή αυτοκινήτου χωρίς άδεια κυκλοφορίας ή αγωνιστικές πινακίδες της ΕΘΕΑ ή/και χωρίς άδειες οδήγησης του πληρώματος. Απαραίτητη η εξουσιοδότηση αν ο ιδιοκτήτης δεν είναι μέλος του πληρώματος. Για αυτοκίνητα τρίτων χωρών είναι απαραίτητο το δελτίο ασφάλισης-πράσινη κάρτα.
• Δεν θα επιτρέπεται η διεξαγωγή διοργάνωσης από έναν Οργανωτή αν υπάρχουν οικονομικές εκκρεμότητες με ΕΘ.Ε.Α από προηγούμενο αγώνα. Η οικονομική τακτοποίηση θα πρέπει να ολοκληρώνεται, το πολύ, μέσα σε πέντε εργάσιμες ημέρες από την ημέρα τερματισμού του αγώνα.
• Οι συμμετοχές θα λήγουν το αργότερο την Τετάρτη το βράδυ πριν τον αγώνα. Ο πίνακας συμμετεχόντων θα υποβάλλεται στη Γραμματεία της ΕΘΕΑ μέχρι την Πέμπτη το βράδυ πριν τον αγώνα. Σε διαφορετική περίπτωση δε θα δίδεται άδεια τέλεσης του αγώνα.
• Στην προκήρυξη μπορεί να προβλέπονται συντελεστές βαθμολογίας ανάλογα με τα χιλιόμετρα και το μέγεθος του κάθε αγώνα.
• Οι λέσχες επικοινωνούν μόνο με την υπηρεσία της ΕΘΕΑ, εγγράφως ή μέσω e-mail.
• Δεν θα εγκρίνονται φιλικοί αγώνες εκτός ειδικών αιτιολογημένων περιπτώσεων ή εάν πρόκειται για νέα λέσχη στο ξεκίνημά της και τότε μόνο με ειδική άδεια της ΕΘΕΑ. Αν είναι η πρώτη φορά που γίνεται ο αγώνας η/και καινούρια η λέσχη θα πρέπει υποχρεωτικά να υπάρχει παρατηρητής από την ΕΘΕΑ.
• Τα πρόσθετα μέτρα ασφαλείας (roll cages, καθίσματα, ζώνες, πυροσβέσεις κλπ) επιτρέπονται (εκ περισσού) σε όλες τις κατηγορίες, χωρίς αυτό να επηρεάζει τον διαχωρισμό των κατηγοριών.
ΚΑΝΟΝΙΣΜΟΙ
• Οι Κανονισμοί πρέπει να είναι σαφείς για να γίνονται σωστοί αγώνες. Ο Συμπληρωματικός Κανονισμός κάθε αγώνα θα ακολουθεί επακριβώς το Γενικό Κανονισμό.
• Ο Συμπληρωματικός Κανονισμός πρέπει να αποστέλλεται στην ΕΘΕΑ για Έγκριση τουλάχιστον ένα μήνα πριν τη διεξαγωγή του, με όλα του τα στοιχεία συμπληρωμένα.
• Σε μια από τις αρχικές σελίδες του Road Book πρέπει να αναφέρεται υποχρεωτικά η περιοχή του Calibration του Halda.
• Το Road Book πρέπει να είναι σωστό, ακριβές και ελεγμένο.
ΑΓΩΝΕΣ
• Στις περιπτώσεις κοινών διοργανώσεων μοτοσικλετών και αυτοκινήτων θα πρέπει να λαμβάνονται ειδικά μέτρα ασφαλείας και να υπάρχει σαφές χρονικό κενό μεταξύ των δύο κατηγοριών. Τα μέτρα αυτά θα αναφέρονται λεπτομερειακά στον Κανονισμό Ασφαλείας.
• Οι αγώνες γενικά διεξάγονται κατά τη διάρκεια της ημέρας. Κάθε σκέλος διαρκεί το πολύ μέχρι δώδεκα ώρες. Μεταξύ των σκελών προβλέπεται ανάπαυση τουλάχιστον οκτώ ωρών.
• Στην κατάρτιση του πίνακα εκκινούντων λαμβάνεται υπόψη και το αγωνιστικό ιστορικό του πληρώματος καθώς και η κατηγορία/δυνατότητες του αυτοκινήτου.
• Την επομένη του αγώνα πρέπει να αποστέλλονται στη Γραμματεία της ΕΘΕΑ τα αναλυτικά αποτελέσματα σε EXCEL μαζί με:
o Πίνακα Συμμετεχόντων.
o Πίνακα Εκκινησάντων.
o Κατάταξη και ανάλυση Χρόνων - Ποινών αναλυτικά για κάθε αυτοκίνητο και κάθε σημείο ελέγχου.
• Επίσης θα υποβάλλεται ΥΠΟΧΡΕΩΤΙΚΑ και η έκθεση Αλυτάρχη.
• Τα αποτελέσματα θα πρέπει να υπογράφονται από τον Αγωνοδίκη ή/και τον Αλυτάρχη.
ΤΕΧΝΙΚΑ ΘΕΜΑΤΑ
• Εντός του Ιανουαρίου θα ξεκινήσει η διαδικασία ελέγχου και έκδοσης Ταυτοτήτων Οχημάτων των αγώνων 4Χ4. Θα καταβληθεί σοβαρή προσπάθεια μέσα στο 2010 να πιστοποιηθούν τα αυτοκίνητα μέσα από τη διαδικασία ελέγχου.
• Αυτοκίνητα που θεωρηθούν μη ασφαλή από τους Τεχνικούς Εφόρους, με απόφαση του Αγωνοδίκη, δεν πρέπει να επιτρέπεται να τρέξουν.
ΑΣΦΑΛΕΙΑ
• Είναι υποχρεωτική σε κάθε αγώνα Πρωταθλήματος η λειτουργία Συστήματος On Line Παρακολούθησης για την ασφάλεια των αγωνιζομένων ΚΑΙ Συστήματος Καταγραφής Ταχύτητας για έλεγχο μέγιστης ταχύτητας και επιβολής ποινών.
• Περιορισμοί ταχύτητας πρέπει να υπάρχουν σε όλα τα σημεία κινδύνου (χωριά, δρόμοι ανοικτοί στη κυκλοφορία, περιοχές ή σημεία με εξοχικές κατοικίες, περιοχές κυνηγών ή αγρών, ασφαλτόδρομοι κλπ.)
• Οι ποινές για υπέρβαση ταχύτητας θα είναι αυστηρές και θα φτάνουν, σε περιπτώσεις μη συμμόρφωσης ή υποτροπής, μέχρι και επιβολή πειθαρχικών ποινών από την ΕΘΕΑ.
• Η διαδρομή ελέγχεται υποχρεωτικά από Υπεύθυνο Ασφαλείας της ΕΘΕΑ που ορίζεται για κάθε αγώνα αντοχής.
• Μαζί με το Ειδικό κανονισμό υποβάλλεται υποχρεωτικά Κανονισμός Ασφαλείας όπου ενδεικτικά προβλέπεται:
o Σχεδιασμός και κατάθεση Πλάνου Ασφαλείας και Διάσωσης.
o Υπεύθυνος Ασφαλείας που να γνωρίζει καλά τη διαδρομή.
o Πρέπει να υπάρχει Πλάνο Διαφυγής και Χάρτης μέχρι το κοντινότερο Νοσοκομείο ή Κέντρο Υγείας.
o Υποχρεωτικά πλοηγό και ουραγό αυτοκίνητο.
o Υποχρεωτικά ένα τουλάχιστον τετρακίνητο «ασθενοφόρο», για χρήση μέχρι την πιο κοντινή άσφαλτο, στο οποίο θα επιβαίνει γιατρός. Αυτό δεν αναιρεί την υποχρεωτική ύπαρξη κανονικών ασθενοφόρων του ΕΚΑΒ.
o Υποχρεωτικά Όχημα Απεγκλωβισμού μεγάλου μεγέθους (FIV) εξοπλισμένο με όλα τα απαραίτητα σύνεργα. Το όχημα αυτό πρέπει να επανδρώνεται και να χρησιμοποιείται από εξειδικευμένο προσωπικό (διασώστες, πυροσβέστες κλπ.).
o Έλεγχος της ενημέρωσης και επαγρύπνησης των νοσοκομείων της περιοχής.
o Υποστήριξη – ξεκόλλημα – στα δύσκολα σημεία από οχήματα της οργάνωσης.
o Υποχρεωτικά, στα σημεία ελέγχου (ΣΕΧ, ΣΕΔ, ΣΤΟΠ), να υπάρχουν πυροσβεστήρες.
• Απαγορεύεται η μεταφορά καύσιμου εκτός του ντεπόζιτου του αυτοκινήτου.
• Εκτός των απλών διαδρομών, σε όλες τις υπόλοιπες διαδρομές (δοκιμασίες-ειδικές) επιβάλλεται η χρήση κράνους από το πλήρωμα που συμμετέχει σε ειδικές διαδρομές ταχύτητας (όχι regularity)
• Εγκεκριμένο (CE ή FIA) κράνος σε όλους τους αγώνες (δεν γίνεται δεκτό κράνος μοτοσικλέτας κλπ)
ΠΡΟΚΗΡΥΞΗ - ΠΡΩΤΑΘΛΗΜΑ
ΑΓΩΝΕΣ ΑΝΤΟΧΗΣ
• Στη Προκήρυξη του 2010 προβλέπεται ένα Πρωτάθλημα. Δεν θα διεξαχθούν άλλα έπαθλα.
• Στο Πρωτάθλημα συμμετέχουν μόνο αυτοκίνητα με αγωνιστικές προδιαγραφές (κατηγορία Οpen).
• Στους αγώνες του Πρωταθλήματος μπορούν να προκηρυχτούν και άλλες κατηγορίες (Entry, Normal) για τις οποίες θα υπάρχει Έπαθλο ή Κύπελλο μέσα στο Πρωτάθλημα
• Στην κατηγορία Open είναι υποχρεωτικά: Roll Cage, Καθίσματα και Ζώνες Homologated ή έστω και ληγμένα για το 2010 , Κράνη Homologated, Γενικός Διακόπτης και Πυρόσβεση.
• Ελάχιστα βάρη αυτοκινήτων. Η Τεχνική Επιτροπή επεξεργάζεται πίνακα ελαχίστων βαρών.
• Το 2010 όλοι οι αγώνες θα κρίνονται και θα βαθμολογούνται από τον Παρατηρητή. Για το πρωτάθλημα του 2011 θα συμπεριληφθούν αγώνες ανάλογα με τη βαθμολογία τους το 2010.
• Πρέπει να τοποθετούνται ΣΕΧ ή ΣΕΔ. περίπου κάθε 50 χιλιόμετρα ή και λιγότερα, ανάλογα με τη δυσκολία της διαδρομής.
• Πρέπει να υπάρχει περιορισμός ταχύτητας στις Απλές Διαδρομές στα δύσκολα, επικίνδυνα και πολυσύχναστα σημεία. Ειδικά δε στις Ειδικές Διαδρομές που είναι ανοικτές στην κυκλοφορία. Κατά τον έλεγχο της διαδρομής υποβάλλονται από τον Οργανωτή προτάσεις και εγκρίνονται από τον υπεύθυνο ασφαλείας για τις ΜΩΤ αλλά και τη μέγιστη επιτρεπτή ταχύτητα, ανά περιοχή, για όλες τις κατηγορίες αυτοκινήτων του αγώνα. Υποχρεωτικά θα πρέπει να γίνονται και κρυφές μετρήσεις μέγιστης ταχύτητας στις απλές διαδρομές με χρήση radar.
• Υποχρεωτική είναι η αποστολή στην ΕΘΕΑ πίνακα, που θα περιλαμβάνει όλα τα αυτοκίνητα, με τους ελέγχους ταχύτητας και την επιβολή ποινών.
• Στα ΣΕΧ και ΣΕΔ πρέπει οπωσδήποτε να υπάρχει ανθρώπινη παρουσία για έλεγχο των διελεύσεων, ανεξάρτητα από τον τρόπο χρονομέτρησης.
• Το ανώτατο ύψος των παραβόλων ορίζεται από τις εγκυκλίους της ΕΘ.Ε.Α. Οι έξτρα παροχές του Οργανωτή δεν μπορεί να είναι υποχρεωτικές.
• Η μέγιστη διάρκεια του αγώνα σε χλμ ή ημέρες θα εγκρίνεται από την ΕΘΕΑ.
• Στις Ειδικές Διαδρομές - Δοκιμασίες απαγορεύεται η αντίθετη κίνηση προς την φορά του αγώνα. Αυτό προϋποθέτει ότι οι Ε.Δ. δεν θα είναι τύπου πλοήγησης και η διαδρομή θα αποτυπώνεται με κάθε λεπτομέρεια στο Road Book.
• Οι Εiδικές Διαδρομές - Δοκιμασίες είναι δύο ειδών:
1. Ειδικές Διαδρομές ανοικτές σε κυκλοφορία. Θα διεξάγονται με βάση τον Γενικό Κανονισμό Αγώνων τύπου Regularity Ιστορικών Αυτοκινήτων.
2. Ειδικές Διαδρομές κλειστές σε κυκλοφορία. Θα διεξάγονται με βάση τα μέτρα ασφαλείας των αγώνων Rally. Επιτρέπονται μόνο για αυτοκίνητα με συστήματα ασφαλείας κατηγορίας Open.
• Επιτρέπεται η επανεκκίνηση (Forfetaria), αν προβλέπεται από τον Συμπληρωματικό Κανονισμό, για τους αγώνες που έχουν περισσότερα σκέλη ή είναι πολυήμεροι.
TRIAL
• Θα ορίζεται από τον Οργανωτή Υπεύθυνος ασφαλείας ο οποίος –μεταξύ των άλλων αρμοδιοτήτων του- θα πρέπει να αξιολογεί και την ασφάλεια των εμποδίων, ανάλογα με την κατηγορία. Θα ζητηθεί από τις λέσχες να προτείνουν άτομα για υπεύθυνους ασφαλείας με δεδομένο την εμπειρία τους.
• Τα εμπόδια πρέπει να είναι ασφαλή. Θα ακυρώνονται δε όταν είναι επικίνδυνα κατά τη γνώμη του Παρατηρητή ή του Υπευθύνου Ασφαλείας.
• Ορισμός με πλέγματα συγκεκριμένου χώρου θεατών στα εμπόδια, σε ασφαλή σημεία και ορισμός του εμποδίου με σκοινί. Οι θεατές δεν θα μπορούν να βρίσκονται στα υπόλοιπα σημεία του αγώνα.
• Πρέπει να υπάρχουν διακριτικά ασφαλείας για κριτές, φωτογράφους και καμεραμάν. Οι φωτογράφοι και οι καμεραμέν πρέπει να διαπιστεύονται από την οργάνωση και να εφοδιάζονται με ειδικό διακριτικό γιλέκο. Αλλιώς θα τοποθετούνται στις περιοχές των θεατών.
• Πρόβλεψη για αντιμετώπιση πυρκαγιάς στους χώρους των θεατών.
• Τα εμπόδια στα Trial, με ευθύνη της διοργανώτριας λέσχης, απαγορεύεται να χρησιμοποιούνται από θεατές μέχρι να ολοκληρωθεί και η απονομή και να λήξει ο αγώνας.
• Η διέλευση των εμποδίων πρέπει να είναι ανά κατηγορία με τη σειρά Κ0, Κ1, Κ2, Κ3 υποχρεωτικά.
• Επιτρέπεται Body Lift στην Κ1 μέχρι 5 εκατοστά.
• Για το 2010 στην Κ2 είναι υποχρεωτικά: Roll Cage, Καθίσματα και Ζώνες Homologated ή έστω και ληγμένα, Κράνη και Γενικός Διακόπτης. Συνίσταται η χρήση τους σε όλα τα αυτοκίνητα από το 2010.
• Γενικά μέτρα ασφαλείας στα Trial.
1. Ασθενοφόρο και γιατρός υποχρεωτικά.
2. Πυροσβεστικό όχημα επανδρωμένο με υλικά απεγκλωβισμού και κατάλληλους χειριστές αυτών.
3. Φορητοί πυροσβεστήρες σε κάθε εμπόδιο, τουλάχιστον τρεις ή περισσότερους αν το απαιτεί το μήκος ή η δυσκολία του εμποδίου, ανάλογα με τη κρίση του Υπεύθυνου Ασφαλείας.
4. Οχήματα απεγκλωβισμού αντίστοιχα σε μέγεθος, τουλάχιστον, με τα αγωνιστικά, στην ευθύνη του Υπεύθυνου Ασφαλείας.
TROPHY – WILD TERRAIN
• Στην Προκήρυξη θα προσμετρούν με Συντελεστή 2 οι αγώνες Trophy, και συντελεστή 1 οι αγώνες Wild Terrain
Μέτρα ασφαλείας.
• Συνιστάται θερμά η χρήση Συστήματος On Line Παρακολούθησης των αυτοκινήτων. Υποχρεωτικό από το 2011.
• Θα ορίζεται από τον Οργανωτή Υπεύθυνος ασφαλείας. Θα ζητηθεί από τις λέσχες να προτείνουν άτομα για υπεύθυνους ασφαλείας με δεδομένο την εμπειρία τους.
• Μαζί με τον Συμπληρωματικό Κανονισμό θα πρέπει να κατατίθεται και ο Κανονισμός Ασφαλείας, όπως προβλέπεται ανωτέρω, με ιδιαίτερη έμφαση για τα Trophy, στο Πλάνο Προσέγγισης, Διάσωσης και Διαφυγής για κάθε σημείο της διαδρομής του αγώνα καθώς και στο/στα τετρακίνητο/α (ανάλογα με το «μέγεθος» του αγώνα) «ασθενοφόρο/α».
• Ασθενοφόρο και γιατρός υποχρεωτικά.
• Πυροσβεστικό όχημα επανδρωμένο με υλικά απεγκλωβισμού και κατάλληλους χειριστές αυτών.
• Για κριτές, φωτογράφους και καμεραμέν ισχύουν ότι και για τα Trial.
• Θα πρέπει να δίνεται μεγάλη προσοχή στο θέμα του χώρου των θεατών, κυρίως στις Ειδικές Δοκιμασίες.
• Πρόβλεψη για αντιμετώπιση πυρκαγιάς στους χώρους των θεατών.
• Φορητοί πυροσβεστήρες σε κάθε ΣΕΧ ή ΣΕΔ καθώς και στις Ειδικές ανάλογα με το μήκος τους.
• Πυρόσβεση αυτοκινήτων στα Trophy: 2 πυροσβεστήρες των 2 κιλών σε κάθε αυτοκίνητο.
• Να προβλέπεται αυτοκίνητο FIV, τετρακίνητο, με δυνατότητα προσέγγισης σε κάθε σημείο της διαδρομής και στα πιθανά σημεία διαφυγής. Οχήματα απεγκλωβισμού αντίστοιχα σε μέγεθος, τουλάχιστον, με τα αγωνιστικά.
• Στα Trophy και τα Wild Terrain θα πρέπει να εφαρμόζεται αυστηρά το άρθρο 283 του Τεχνικού Κανονισμού περί ασφαλείας.
ΕΠΙΛΟΓΟΣ
Όλα τα ανωτέρω μέτρα του Πλαισίου Διεξαγωγής Αγώνων 4Χ4 θα συγκεκριμενοποιηθούν, για κάθε είδος αγώνων, με την Προκήρυξη και τους Γενικούς και Τεχνικούς Κανονισμούς που θα ακολουθήσουν.